Det går trögt för KTM X-Bow
Motorcykeltillverkaren KTM:s sportbil X-Bow är svårslagen på bana, men i försäljningshallarna går det desto trögare. Efterfrågan har inte motsvarat KTM:s förväntningar och nu har produktionen i österrikiska Graz stoppats.
581 000 kronor för en makapär utan vare sig tak, värme eller bagageutrymme. Rena snurren, men samtidigt rena reapriset. När Hans Hedberg provkörde KTM X-Bow i december förra året visste han inte riktigt vad han skulle tycka. KTM:s lilla sportbil bjuder på en svåröverträffad körupplevelse, men smakar det så kostar det. Nu visar det sig att det är allt för få som tycker att det smakar gott nog. I brist på efterfrågan har KTM beslutat att tillfälligt stoppa tillverkningen av X-Bow i fabriken i Graz.
KTM räknade ursprungligen med att kunna sälja 500 bilar per år, ett mål som senare höjdes till ambitiösa 1 000 bilar/år. Hittills har Graz-fabriken hunnit färdigställa 500 bilar, men av dessa har endast 80 sålts. Därför tvingas KTM nu stoppa produktionen för att sälja ut det överfulla lagret. I dagsläget ser det ut som att fabriken kommer att stå stilla fram till i januari nästa år.
Österrikiska KTM är mest känt för att tillverka motorcyklar men väckte stor uppmärksamhet på Genèvesalongen för två år sedan då X-Bow premiärvisades. Med en vikt på endast cirka 900 kilo och Audis 2,0-litersmotor på 240 hästkrafter utlovades bilen ge motorcykelkänsla på fyrahjul.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se