Detroit Electric SP:01 – 0-100 km/h på 3,7 sekunder
Nu får gamlingen Tesla Roadster tuff konkurrens – av en elbil som ser nästan exakt likadan ut. Anrika och återupplivade Detroit Electric lanserar sin första modell SP:01 som är världens snabbaste elbil.
Detroit Electric är en amerikansk firma som köper chassin från Lotus och bygger elbilar. Känns receptet igen? Ja, Kalifornienbaserade Tesla har gjort precis samma sak drygt åtta år nu men det hindrar inte Detroit Electric från att följa samma recept. Den första modellen från nystartade elbilstillverkaren Detroit Electric kallas SP:01 och är precis som Tesla Roadster en eldriven Lotus Elise.
Att Detroit Electric köper chassin från Lotus kommer inte som någon överraskning. Elbilsfirman startades 2008 av Albert Lam som tidigare varit chef för Lotus Engineering och Lotus Cars. Namnet Detroit Electric är dock betydligt äldre än så. Detroit Electric var namnet på den elbil som tillverkades i 13 000 exemplar mellan 1907 och 1939 av firman Anderson Electric Car Company (mer känd som farmor Ankas bil).
Detroit Electric ska bygga 999 exemplar av SP:01 och säljas för 135 000 dollar, cirka 880 000 kronor. För den knappa miljonen får man ett Lotus-chassi, en kaross i kolfiber som har designats av Albert Lam själv. När han nu ändå var igång och ritade kan man ju tycka att det hade varit lämpligt att få till en kaross som skiljer sig lite mer från originalet.
Kolfiberkarossen gör i alla fall att SP:01 är lätt, så lätt som 1 067 kilo närmare bestämt. Strax bakom sittbrunnen sitter en elmotor som utvecklar 201 hästkrafter och 225 newtonmeter. Elmotorn drivs av ett batteripaket med en kapacitet på 37 kWh som ger en räckvidd på 30 mil mellan laddningarna. 0-100 km/h ska gå på 3,7 sekunder och toppfarten anges till 249 km/h. Det gör SP:01 till världens snabbaste elbil, enligt Detroit Electric. SP:01 kan fås med en tvåstegad automatlåda mot extra kostnad men som standard levereras bilen med en ”manuell” låda som låter föraren välja mellan fyra lägen men utan besväret med en kopplingspedal.
Bilarna ska byggas i Detroit Electrics fabrik i Michigan och alla bilar som säljs får tre års nybilsgaranti med möjligheten att utöka batterigarantin till fem år eller 8 000 mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se