Dieselmotor i Ford Fiesta inte längre ett alternativ
Dieseldrivna småbilar är inget hett alternativ, och i Fiestas fall är drivmedlet så pass svalt att Ford har lagt ned produktionen av märkets B-segmentare med dieselmotor under huven.
För fyra månader sedan presenterade Ford uppdaterade Fiesta. Största nyheten var den 1,0-litersmotor med 48-volts mildhybridteknik som erbjuds med två effektuttag – 125 samt 155 hästkrafter. Dessa båda bensindrivna alternativ släpper ut ungefär lika mycket koldioxid som den 1,5-liters dieselmotor som också presenterades i somras, en maskin som har funnits till modellen under tre års tid.
LÄS MER: Mazda 6 blir av med dieselmotorerna
Nu berättar Ford att dieselmotorn har gjort sitt. I september slutade man att montera motoralternativet i Fiesta. Anledningarna är för låga försäljningsvolymer samt att de nya mildhybriderna anses göra jobbet lika bra.
Enligt en Ford-talesperson har man sett svag efterfrågan på Fiesta med dieselmotor under ett år eller så. Dieselmodellen har under denna period stått för endast två procent av totala Fiesta-försäljningen. Det är en betydligt mindre andel än snittet i småbilssegmentet. Åtta procent av innevarande års första sex månaders sålda småbilar har varit dieseldrivna, i fjol var andelen tio procent. För bara fem år sedan stod dieselbilarna i segmentet för 25 procent av försäljningen.
Ford började erbjuda Fiesta med dieselmotor redan 1984. I dag, 36 år senare, är småbilens dieselera till ända.
LÄS MER: Audi håller fast vid dieselmotorerna
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se