Direktrapport från Tokyosalongen
Just nu pågår den internationella bilsalongen i Tokyo för fyrtionde gången. Teknikens Världs Jonas Borglund är på plats och rapporterar mitt bland alla – både galna och realistiska – bilar.
När jag ringer upp Jonas Borglund stör jag honom mitt i kvällsmaten. Japan är tidsmässigt, som vissa kanske känner till, sju timmar före oss (i alla fall nu när det fortfarande är sommartid). Det första som slår mig när jag ringer på hans japanska mobiltelefon är kvaliteten på telefonlinjen. Jonas röst är kristallklar och det låter som om han sitter ett par meter från mig och pratar. Japanerna kan det här med teknik verkar det som, vilket de även visar upp på bilsalongen som kryllar av mindre realistiska och tokiga framtidsbilar samtidigt som där finns en uppsjö av bilar som snart blir verklighet.
Mitt bland alla japanska biltillverkares ”showbilar” finns det två lika oväntade som utstickande koncept enligt Jonas Borglund. Det är Audis lilla A1 Metroproject Quattro samt Volkswagens Space Up! Två tyska bilar som kanske inte stjäl showen i Tokyo, men i alla fall plockar hem många bonuspoäng. Formgivningen av konceptbilen A1 verkar röra upp känslorna hos Audi-fantasterna, i alla fall om man ser till kommentarerna i vår webbartikel om bilen. Volkswagen Space Up!, som är en större variant på konceptbilen Up! som visades på Frankfurtsalongen, har tagits emot lika väl som den var oväntad. Folk verkar gilla konceptet med dess kompakta mått och små miljövänliga motorer av olika slag.
BMW M3 i sedanutförande, alltså med fyra dörrar, har sin världspremiär på Tokyosalongen, men det var känt sedan tidigare. Mer oväntat och helt okänt är att BMW visar upp en liten läckerbit i form av en 1-serie coupé med det klassiska tilläggsnamnet tii – något som bland annat står spegelvänt på främre stötfångaren… läckert!
Som sig bör på en japansk bilsalong så är det japanerna själva som visar upp mest av hur de tror och vill att framtiden kommer att se ut på vägarna. Eller som Jonas själv uttrycket det:
– Överallt i salongen finns bilar som ser ut som små brödrostar. Inget vi européer är vana vid, men så ser det ut redan i dag när man går ut på Tokyos gator.
Hybridkoncept bredvid elbilskoncept, alla japanska biltillverkare visar upp ett eller flera miljövänliga alternativ och då oftast i egendomliga men ändå tuffa former.
Den bil som gjort mest intryck på Jonas Borglund hittills är Honda Puyo Concept (se bilder nedan). Den är extra vänlig mot fotgängare då den har en silikonliknande yta som samtidigt lyser svagt i mörker. Gående kan alltså inte missa bilen när de ska passera övergångsstället på natten.
– Det kändes som att ta på en silikontutte, avslöjar Jonas över telefonen.
Antagligen inte det Hondas formgivare tänkte på när de satt vid ritbordet…
En annan japansk publikmagnet på Tokyosalongen är Nissan GT-R. När bilen avtäcks är det så mycket folk runt den att man knappt ser något. Det intressanta med GT-R är att den äntligen kommer till Europa och då med ratten på rätt sida, till vänster alltså. I dag har det dessutom kommit uppgifter om att bilen klarar Nordslingan på Nürburgring på sju minuter och 38 sekunder, en imponerande tid. Varvtiden fångades på film, se länk nedan.
I Subarus monter visar man självklart upp Impreza WRX STI som begår sin världspremiär nere i Tokyo. En bil som väcker många känslor hos Impreza-anhängarna med sin helt nya formgivning. Subaru visar dessutom upp sin kommande boxerdiesel-motor som ska lanseras längre fram i tiden.
Innan undertecknad låter Jonas få äta sin nyss inkomna mat frågar jag honom om de svenska biltillverkarna är representerade på bilsalongen. Svaret är att båda Saab och Volvo finns där. Saab visar upp nya ansiktslyfta 9-3, utöver det fanns där inga nyheter. Volvo visar inte upp något nytt alls, men däremot har de skeppat över en gammal fin Duett som de ställer ut i sin för övrigt väldigt snygga monter. Det Jonas tycker är roligast hos Volvo är att de har valt att ha svenska blonda tjejer i sin monter. Skön kontrast mot alla mörkhåriga japanska montervärdinnor som pratar ett obegripligt språk.
Nissan GT-R fixar 7:38 på Nürburgring
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se