DIREKTRAPPORT: Porsche 911 GT2
Chefredaktör Frodin rapporterar direkt från provkörningen av nya glödheta Porsche 911 GT2 som äger rum strax utanför Bremen, Tyskland.
Det är en lyrisk Daniel Frodin som hörs på andra sidan telefonen. Han befinner sig på den första officiella provkörningen av en bil som många väntat på – nya Porsche 911 GT2.
Det första han nämner är att nya GT2 är fantastiskt snabb och rolig. Men även om den är snabbare än sina föregångare så är den helt klart snällare och mycket välkontrollerad med sitt välbalanserade chassi. Styrningen är direkt och precis så bra som man önskar sig i en Porsche. Den är precis som övriga modeller i 997-familjen mer lättkörd än föregångarna. Man kan busenkelt välja en Porsche 911 GT2 som vardagsbil och köra till affären för att handla.
Samtidigt som bilen är snäll berättar även Daniel att det är en riktig best. En bil man kan ha riktigt skoj med och då speciellt på bana. Det fick han erfara när han fick åka med motorsportsikonen Walter Röhrl som verkligen visade Daniel hur man pressar bilen till det yttersta. Nya GT2 kör varvet på Nürburgring på otroliga sju minuter och 32 sekunder. Jämför det med förra generationens GT2 som avverkade varvet på sju minuter och 46 sekunder.
– Bilen är otroligt snabb upp till 315 km/h, sen börjar det bli lite segt, berättar Daniel Frodin.
320 km/h har han kommit upp i vid provkörningen och tvekar inte en sekund på att bilen klarar de 329 km/h som Porsche anger som topphastighet.
Bilen har något som kallas Launch Assist som hjälper mindre vana förare att komma igång snabbare, men det lär samtidigt kosta en hel del extra med all koppling som går åt.
Nya 911 GT2 är den enda Porsche i dag där man kan koppla ur antispinn- och antisladdsystemet helt och hållet. Detta kräver mycket av bilens förare, men kan samtidigt ge så mycket mer upplevelse till körningen.
Porsche 911 GT2 har en boxersexa på 3,6 liter som utvecklar 530 hästkrafter vid 6 500 varv per minut. Maximalt vridmoment på 680 Nm uppnås redan vid låga 2 200 varv per minut och följer med hela vägen upp till 4 500 varv per minut. Dubbla turboaggregat hjälper till att accelerera bilen – noll till hundra kilometer i timmen går på 3,7 sekunder.
Jämfört med den något motorsvagare 911 Turbo (480 hk) är GT2 också lättad, vilket dels gynnar accelerationssiffrorna, men samtidigt gör den mer ljudlig inuti kupén då en hel del isolering plockats bort. Men så ska det absolut vara i en sportbil av GT2-kaliber.
Uppdatering – fick precis rapport om att Daniel Frodin fick upp bilen i 328 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se