Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Stellantis

Dodge Challenger SRT Demon 170 slår acc-rekord

Världens accelerationssnabbaste bil just nu heter Dodge Challenger SRT Demon 170. Med över 1 000 hästkrafter och dragracingoptimerat chassi studsar den sig till 100 kilometer i timmen snabbare än någon annan. 

Visst har Tesla fått mycket uppmärksamhet för att deras Model S Plaid är rätt rimligt kvick. Faktiskt så pass att den står som snabbaste produktionsbil upp till 60 miles per hour (96,54 kilometer per timme) på Wikipedias lista över vilka produktionsbilar som accelererar snabbast, en hårsmån före Ferrari SF90 Stradale

Enligt den listan behöver Tesla 1,98 sekunder på sig att nå den hastigheten, efter att de första tre decimeterna av startsträckan räknats bort förvisso. Men nu har en ny spelare trätt in på banan och den fnyser föraktfullt åt den fyrhjulsdrivna elbilen med tre motorer. 

Dodge Challenger SRT Demon 170 gör nämligen samma sprint, under samma förutsättningar, på 1,66 sekunder. Med en enda motor och drift på blott två av fyra hjul. Du får själv gissa vilka två. Därmed är den också den snabbast accelererande produktionsbil man kan köpa för pengar i dag. 

Lite siffror då. Dragstrippen 0–402 meter går på 8,91 sekunder med 243,2 kilometer per timme i sluthastighet. Max accelerationskraft uppgår till två g jämnt. Då pratar vi ändå om en bil på cirka två tons tjänstevikt. Å andra sidan är det ändå ett par-tre hundra kilo mindre än den där Teslan. 

Bilen i sig är en utveckling av 2017 års Dodge Challenger SRT Demon, utan tilläggssiffran ”170”. Den var för all del rätt så pigg med sina 852 hästkrafter, men när Demon blev Demon 170 fick den 1 039 etanoleldade hästkrafter om man räknar enligt den europeiska DIN-normen. 

För så är det, Demon 170 vill bli tankad med E85 för att kunna ge sitt allra bästa. På vanlig macksoppa ger den inte mer än 912 hästkrafter och då blir det inga 1,66 sekunder till 100. Ändå har man varit tvungna att byta ut det mesta i motorn för att få den att hålla ihop, liksom skruvat dit en ännu större kompressor. 

Mjuk fjädring för ökat drivgrepp.
Mjuk fjädring för ökat drivgrepp.
Mjuk fjädring för ökat drivgrepp.
Bromsfallskärm är extrautrustning
Bromsfallskärm är extrautrustning
Bromsfallskärm är extrautrustning
Kolfiberfälgarna sparar cirka 25 kilo.
Kolfiberfälgarna sparar cirka 25 kilo.
Kolfiberfälgarna sparar cirka 25 kilo.
Dodge gillar bilder där nosen reser sig.
Dodge gillar bilder där nosen reser sig.
Dodge gillar bilder där nosen reser sig.
1 AV 8
Mjuk fjädring för ökat drivgrepp.
Foto: Stellantis
2 AV 8
Foto: Stellantis
3 AV 8
Foto: Stellantis
4 AV 8
Bromsfallskärm är extrautrustning
Foto: Stellantis
5 AV 8
Foto: Stellantis
6 AV 8
Foto: Stellantis
7 AV 8
Kolfiberfälgarna sparar cirka 25 kilo.
Foto: Stellantis
8 AV 8
Dodge gillar bilder där nosen reser sig.
Foto: Stellantis

Fjädringen har man också kalibrerat om, med rejält mycket mjukare fjädrar och krängningshämmare, men med mer motstånd i de adaptiva stötdämparna. På så sätt ska framhjulen lyfta från underlaget på ett lugnare sätt och när de slår i igen gör de inte det lite abrupt. Allting är optimerat för att det ska gå så fort som möjligt rakt fram. Vad den gör i kurvorna har man brytt sig mindre om. 

Inte minst märks det på valet av däck: så kallade ”drag radials” från dragracingspecialisten Mickey Thompson. De är förvisso gatlegala, men köparna får skriva på papper om att de begriper att de inte ska användas i kyla eller fuktig väderlek. 

Passagerarstol är extrautrustning. Faktiskt har man snålat in på det mesta av inredningen för att spara vikt, så här finns inte heller något baksäte, bagagerumsmatta eller ljudisolering. Det finns en radio, men den har bara två högtalare. 

Menar man allvar med sitt fortkörande kan man också betala extra för att få störtbur, kolfiberfälgar och bromsfallskärm. Då har man förstås redan betalat grundpriset på cirka 100 000 dollar, motsvarande runt 1 030 000 kronor innan alla skatter och andra avgifter lagts på priset. Totalt ska man tillverka 3 300 bilar, men bara för den nordamerikanska marknaden. 

Siffran 170 i modellnamnet då? Det är för att E85 innehåller 170 ”proof”, alltså de halvprocent som amerikansk alkoholhalt anges i när det gäller dryckjom.