Dodge Challenger SRT8 äntligen officiell
Efter att egentligen inte ha varit någon hemlighet är nu Dodge Challenger SRT8 äntligen officiell. I en tid när miljötrenden är som starkast går Dodge emot strömmen och lanserar en bil med en ålderdomlig V8 på 6,1 liter.
Om det är ett genidrag eller inte återstår att se. Hursomhelst är det ett djärvt drag som görs i och med lanseringen av Challenger SRT8. Den här bilen handlar om kraft och ingenting annat. Framöver kan det dock visa sig att Chrysler följer Chevrolets exempel. I början av veckan nåddes världen av nyheten att Chevrolet överväger att anpassa deras retrosportvagn Camaro till hybriddrift. Det låter kanske som en antites, en muskelbil med elmotor och miljöhänsyn, men tydligen har Chrysler tillsatt en arbetsgrupp för att utreda möjligheten.
Dodge Challenger SRT8 kompromissar däremot inte. Originalet trogen är den utrustad med en överdimensionerad HEMI V8 på 6,1 liter som ger 425 hästkrafter. För kraftöverföringen ansvarar en halvautomatisk växellåda. Det finns inga officiella prestandasiffror än, men 0-100 km/h uppskattas vara avklarat på under fem sekunder. Underredet delar Challenger med Dodge Charger och Chrysler 300. I Challengers fall har dock plattformen krympts något för att korta ned axelavståndet. De välhuggna formerna kan lura ögat att tro att bilen är mindre än vad den är. Men faktum är att Challenger SRT8 är en stor bil. På längden är den faktiskt knappa centimetern längre än Chrysler 300 och baksätet är gjort för att rymma tre passagerare.
Den produktionsfärdiga Challenger SRT8 är mycket lik det koncept som premiärvisades på Detroitsalongen 2006. I fronten har grillen och det nedre luftintaget ändrats något och en diskret svart läpp har tillkommit i underkant. Baktill har stötfångaren fått ett mer distinkt utseende och en liten svart spoiler har fästs ovanpå bakluckan.
Inredningsmässigt känns mycket igen från plattformssyskonen. Ratt, instrumentrundlar och växelspak är identiska med de i Dodge Charger. I övrigt ska mycket av inredningen vara unik för Challenger, vilket dock inte lär betyda att kvalitetskänslan är bättre än övriga bilar från USA.
2008 års Challenger kommer att byggas i endast 6 400 exemplar och alla blir i SRT-utförande. Med start nästa år breddas utbudet något. Chrysler kommer då att erbjuda en mindre HEMI V8 på 5,7 liter. Sedan kan det även bli aktuellt med en V6-motor. Priserna för Challenger SRT8 börjar på 38 000 dollar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se