Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Dödssiffran stiger – GM:s tändningslås orsak till minst 87 dödsfall

General Motors veka tändningslås, som monterats i bilar sedan 18 år tillbaka, har nu bevisats ligga bakom 87 dödsfall i trafiken. Ytterligare 71 dödsfall ska undersökas.

Den instans, GM Ignition Compensation Claims Resolution Facility, som bildats för att undersöka alla de tusentals olyckor som sägs vara orsakade av GM:s tändningslås, och som också avgör vilka som är berättigade ersättning från den amerikanska biltillverkaren, har släppt nya siffror över antalet omkomna och skadade.

Siffrorna, som presenterades för fem dagar sedan, visar att de undersökt 3 257 fall och att det återstår 1 085 att gå igenom (samt 537 fall som saknar dokumentation).

Bland de 3 257 fall som granskats har 1 141 dömts ut som bristfälliga medan 1 335 har nekats ersättning.

244 fall har däremot godkänts som riktiga. 87 av dessa berör omkomna personer, 11 svårt skadade personer och 144 personer med lättare skador som fortfarande kräver medicinering eller vård.

I oktober förra året var siffran över omkomna uppe i 27.

Av de 1 085 fall som återstår att granska finns 71 dödsfall, 87 fall med svåra personskador och 927 fall med lättare skador.

GM har avsatt mellan 400 och 600 miljoner dollar för att ersätta de personer och familjer som drabbats. Det motsvarar mellan 3,5 och 5,2 miljarder kronor.

Problemet med tändningslåsen, som sägs kosta under en dollar att tillverka, ska GM ha känt till i över tio år. En vek konstruktion med en för svag fjäder är det som är orsaken till olyckorna – om tändningslåset skakar till, stöts till med exempelvis ett knä eller har en tung nyckelknippa i sig kan tändningen plötsligt slås av. Då aktiveras rattlåset och krockkudden inaktiveras, något som är förenat med direkt livsfara under färd.

GM skyllde tidigt konstruktionsmissen på en specifik ingenjör, därefter har flera andra fått sparken.

Följande GM-bilar är och har varit drabbade av det allvarliga felet:

Buick LaCrosse 2005-2009

Buick Lucerne 2006-2011

Cadillac CTS 2003-2011

Cadillac DeVille 2000-2005

Cadillac DTS 2006-2011

Cadillac SRX 2004-2006

Chevrolet Camaro 2010-2014

Chevrolet Cobalt 2005-2010

Chevrolet HHR 2006-2011

Chevrolet Impala 2000-2014

Chevrolet Malibu 1997-2005

Chevrolet Monte Carlo 2000-2007

Oldsmobile Alero 1999-2004

Oldsmobile Intrigue 1998-2002

Pontiac G5 2007-2010

Pontiac Grand Am 1999-2005

Pontiac Grand Prix 2004-2008

Pontiac Solstice 2006-2010

Saturn Ion 2003-2007

Saturn Sky 2007-2010