Dubbel downforce hos nya McLaren-bilen
Den nya serien av supersportbilar från McLaren gör debut under Genèvesalongen men redan nu får vi en försmak av dess aerodynamik.
Premiären för McLarens nya serie av supersportbilar närmar sig. Den 7 mars, under Genèvesalongen, ska den första av totalt 15 modeller presenteras. Tidigare har McLaren visat oss en bild på Monocage II – själva kärnan av bilen. Nu får vi se en andra bild som rör bilens aerodynamik, eller i alla fall delar av den.
Med bilden, som visar bakpartiet och fästet för vingen, följer en del information om den nya bilen. Just vingen ska spänna över hela bilen bredd, vara justerbar samt även hjälpa till vid inbromsningar för ökad balans.
Mycket arbete ska ha lagts på det aoerodynamiska området och enligt McLaren ska den nya bilen generera dubbelt så mycket marktryck, eller downforce om du så vill, som föregångaren 650S.
Den nya formen ska också effektivisera kylningen av motorn med 15 procent. Bland annat delas luftströmmen åt två håll via de nya dörrarna: neråt för att skapa marktryck och uppåt för att kyla motorn.
Det står nu också klar att även den nya serien av supersportbilar från McLaren kommer att ha dörrar av saxtyp, något som vi på Teknikens Värld listade ut redan vid åsynen av Monocage II då skärningen i taket antydde detta.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se