E20 får sänkt hastighet i stället för mitträcke
33 personer har omkommit längs E20 sedan 2005 och vägen kallas för ”dödens väg”. Men i stället för att bygga ut väljer nu Trafikverket att sänka hastigheten – från 90 till 80 km/h.
E20 genom Skaraborgs län är en av landets mest olycksdabbade sträckor. Enligt Trafikverkets egna experter är E20 till och med Sveriges farligaste vägsträcka. Ändå görs inget åt det, förutom att från den 28 december sänka hastigheten från 90 till 80 km/h på de sträckor som inte är separerade med mitträcke.
I dag är det åtta mil längs E20 som inte finns med i den nationella planen för tranportsystemet kommande år. Det vill säga en sträcka som under de närmaste tio åren alltså inte kommer att byggas ut, enligt Håkan Wennerström, regionchef på Trafikverket. Till P4 Skaraborg säger Wennerström att Trafikverket i kombination med de sänkta hastigheterna även infört högre klass på vinterväghållningen längs sträckan.
Trots att forskning visar att drygt 40 procent av dödsolyckorna på vägarna kan förhindras genom att höja vägstandarden väljer Trafikverket i stället att sänka hastigheten, något som beräknas spara åtta liv på tio år, enligt dem själva.
Både Mariestads och Vara kommun anser att vägen i stället borde byggas ut, helst till fyrfältsväg, för att höja säkerheten.
Vad tycker du? Är det acceptabelt att en europaväg genom Sverige år 2012 klassas som en av landets absolut farligaste sträckor?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se