Ek skrotar skrotningspremien
Det blir ingen skrotningspremie för uttjänta bilar, säger miljöminister Lena Ek (C) i en intervju med Ekot. I stället ska bilindustrin själv ta ansvar för de gamla bilarna, ett uttalande som får hård kritik.
Trots intresse från bägge branschorganisationerna Bil Sweden och Motormännen blir det tvärt nej till en framtida skrotningspremie, slår miljöminister Lena Ek fast.
– Bilindustrin har ansvar för de produkter den sätter på marknaden, det finns regler för hela Europa, som gäller för hela den inre marknaden i 27 länder, då ska vi inte gå in med skattepengar, säger Lena Ek till Ekot.
Bakgrunden är enligt miljöministern de tyska erfarenheterna kring en liknande premie. I det fallet medförde skrotningspremien en svart marknad av bilar som först skrotades på papper och sedan såldes utomlands. Dessutom fördes en större mängd bilar in i Tyskland för att skrotas och därmed kvittera ut premien som i Tyskland är på cirka 22 000 kronor.
Argumentet slås ner av Bil Sweden som menar att den tyska skrotningspremien var kopplad till nybilsköp och primärt sattes in för att stödja den tyska bilindustrin. I stället efterlyser Bil Sweden en liknande åtgärd för att fasa ut de allra äldsta bilarna.
– För att få dessa ur bruk behövs inget nytt system eller principer, men det kan hjälpa med en stimulans för att få iväg dem till återvinning. Erfarenheten från den tillfälliga skrotningsersättningen 2007 visade att 4 000 kronor gav en omedelbar respons då 25 000 bilar skrotades under åtta timmar, skriver Bil Swedens vd Bertil Moldén i ett pressutskick.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se