Audi Q8 60 TFSI e quattro – ny laddhybrid
Audis TFSI e-modellprogram växer så det knakar. Nyast i Ingolstadts laddhybridfamilj är suven Q8 60 TFSI e quattro med 462 hästkrafter och 4,5 mils räckvidd på el.
I dag erbjuder Audi TFSI e-varianter, det vill säga laddhybrider, av A3 (som nyligen hade premiär), A6, A7, A8, Q5 och Q7. Nu är det dags för slankare storsuven Q8 att bli laddbar hybrid, och inte helt oväntat är det samma drivlineteknik som i A8 60 TFSI e quattro och Q7 60 TFSI e quattro, men med vissa smärre skillnader.
En tre liter stor bensinmotor med sex cylindrar i vinkel står för merparten av framdrivningen under längre körsträckor. Den levererar 340 hästkrafter och 450 newtonmeter och är samma maskin som finns i Q8 55 TFSI, men med den skillnaden att det saknas 50 newtonmeter.
Elmotorn assisterar när den kan och kan även driva bilen på egen hand under kortare sträckor, upp till 4,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Det är bra mycket kortare än de 7,4 mil som samma körcykel får fram för konkurrenten BMW X5 xDrive45e (finns ännu ingen X6 xDrive45e)
Elmotorn är på 136 hästkrafter och därmed något kraftfullare än den i Q7 60 TFSI e quattro. Batteriet är på 17,8 kWh (kilowattimme) och därmed 0,5 kWh mer än det batteri som Q7 60 TFSI e hade när modellen lanserades i fjol. Q7 har dock fått samma typ av batteriuppgradering som Q8.
Förutom att energi alstras och lagras i batteriet vid exempelvis inbromsningar kan batteriet förstås även laddas via kabel. Q8 60 TFSI e quattro har en ombordladdare som tillåter effekter på upp till 7,4 kilowatt (kW), med andra ord samma kapacitet som hos övriga TFSI e-modeller.
TEST: Audi Q7 60 TFSI e mot BMW X5 xDrive45e
Audi uppger, baserad på WLTP-mätmetoden, att elförbrukningen vid så kallad kombinerad körning (motsvarar ungefär den gamla benämningen blandad körning) ligger mellan 2,44 och 2,50 kWh per mil, beroende på utrustning. På samma sätt har förbrukningen med bensinmotorn aktiverad, i så kallat hybridläge, beräknats till 0,28-0,31 liter per mil vilket motsvarar 64-69 gram koldioxid per kilometer.
Totalt levererar de båda motorerna (bensin-V6:an och elmotorn) 462 hästkrafter vilket är fem fler än i Q7 TFSI e quattro och 13 fler än i A8 TFSI e quattro. Maxvridet ligger på 700 newtonmeter. När föraren släpper lös all effekt nås 100 km/h, från stillastående, på 5,4 sekunder. Om högerfoten fortsätter att trycka ned pedalen, den högre av dem, accelererar Q8 TFSI e quattro upp till 240 km/h, där tar det stopp.
Q8 som laddhybrid tappar i lastförmåga. I bagageutrymmet ryms, upp till insynsskyddet, 505 liter vilket är 100 liter mindre än i en Q8 som inte är elektrifierad. När baksätesryggen fälls ryms upp till 1 625 liter, 130 liter mindre än i vanliga Q8.
Max dragvikt ligger på 3,5 ton.
Audi Sverige meddelar att de börjar ta emot förhandsbeställningar redan i veckan. Priset börjar på 933 100 kronor och då ingår en hel del redan i standardutrustningen, exempelvis S line-exteriörpaket, 21-tumshjul, LED matrix-strålkastare och adaptiv luftfjädring.
Audi Q8 lanseras i ytterligare ett laddhybridutförande, nämligen Q8 55 TFSI e quattro med samma bensinmotor och samma elmotor, men där maximala uteffekten är sänkt till 381 hästkrafter. Alltså samma som i Q7 55 TFSI e quattro.
Denna modellversion är dock inte aktuell för den svenska marknaden.
Vilka vinterdäck ska du ha på bilen i vinter?
Läs årets stora vinterdäcktest online här!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se