100 mils räckvidd med Toyotas elbilar
Toyota presenterar ny batteriteknik som ger längre räckvidd och lägre produktionskostnader. Solid state-batteri ska lanseras 2026.
Så kallade solid state-batterier, som till skillnad från konventionella litiumjonbatterier inte använder vätskeformad elektrolyt, spås vara framtiden för elbilar. Flera tillverkare säger sig ha batterier på gång medan andra källor hävdar att tekniken ligger långt fram i tiden.
Nu hävdar Toyota att de kommer lansera tekniken 2026 och siktar på en serieproduktion under 2027 eller 2028. En första generation av batterierna ska ge märkets elbilar en räckvidd på över 110 mil på en laddning. En andra, som kommer någon gång efter 2028, ska erbjuda än längre räckvidd: närmare 150 mil.
Tidigare på agendan ligger märkets vidareutveckling av dagens litiumjonteknik som 2026 ska ge bilar en räckvidd på närmare 100 mil. 2026-2027 ska man också lansera bipolära LFP-batterier (koboltfria som har elektroder som är anoder och katoder samtidigt) som ska sänka produktionskostnaden med 40 procent. På det följer bipolära litiumjonbatterier som ska öka räckvidden med 10 procent jämfört med dagens teknik.
Toyota siktar på att sälja 3,5 miljoner elbilar 2030. I dag har koncernen tre helt eldrivna bilmodeller i utbudet: Lexus UX300e och RZ samt Toyota bZ4X. Tio nya modeller ska komme under de tre kommande åren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se