Foto: Sony Honda Mobility

Afeela – nytt bilmärke av Honda och Sony

Nu står det klart vad Honda och Sonys nya bilmärke ska heta. Den första modellen från Afeela börjar levereras 2026. 

Så sent som i somras stod det klart att Honda och Sony bildar ett bilbolag ihop. Nu står det klart att elbilsmärket, som är resultatet av samarbetsprojektet, kommer att heta Afeela. På CES-mässan i Las Vegas visar man upp en prototyp, en konceptbil som visar ungefär hur man tänker sig en kommande produktionsmodell. 

Något namn har den inte, inte ännu i alla fall, men vi får veta att man kommer att kunna förbeställa en produktionsversion av bilen från och med första halvåret 2025 och de första leveranserna väntas till våren 2026 – åtminstone i USA.

1 AV 4
Foto: Sony Honda Mobility
2 AV 4
Foto: Sony Honda Mobility
3 AV 4
Foto: Sony Honda Mobility
4 AV 4
Foto: Sony Honda Mobility

Bilen i sig är en tvålkoppsformad och påtagligt ”hal” sedan, lite i stil med Lucid Air. Längden är 490 centimeter och axelavståndet tre meter jämnt. Det kan jämföras med Mercedes EQE, som är ungefär lika stor med fem centimeter längre och tolv centimeter större axelavstånd. Afeelas prototyp är 190 centimeter bred och 146 centimeter hög. 

Interaktiva ljusfält fram och bak kommunicerar med omvärlden med hjälp av skiftande ljusmönster och välkomnar föraren när man närmar sig bilen. 

På insidan är det skärmar för alla, både fram och bak. Hela instrumentpanelens bredd är skärmbeprydd, inklusive virtuella, kamerabaserade backspeglar. Men det finns faktiskt också riktiga fysiska knappar, både på ratten (som är av samma typ som i uppdaterade Tesla Model S, utan överdel), och ett vred på mittkonsolen.

LÄS OCKSÅ: Sony visar upp eldrivna konceptbilen Vision-S

1 AV 2
Foto: Sony Honda Mobility
2 AV 2
Foto: Sony Honda Mobility

Självkörande teknik finns det gott om och Afeela säger att den ska klara av att köra sig själv på nivå 3, alltså att man inte ska behöva titta på vägen under vissa begränsade förutsättningar. Inte mindre än 45 kameror och sensorer ska hålla reda på omgivningarna och den tekniken står Sony för. Afeela pratar också om molnbaserade funktioner och ett ekosystem av olika digitala produkter, varav vissa kommer att erbjudas som prenumerationer. 

Allt det här står Sony för, medan Honda står för det mekaniska. Bilen är fyrhjulsdriven och har avancerade hjulupphängningar med dubbla triangellänkar fram och multilänk bak. Men vi får inte veta någonting om drivlinans utformning, effekt, batterikapacitet eller laddning. 

Tillverkningen kommer att ske i USA och efter lanseringen av sedanmodellen kommer Afeela även att lansera en suv.

LÄS OCKSÅ: Sony Vision-S 02 – en eldriven sjusitsig suv