Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Aiways U5 rullar redan i Danmark och är snart på väg över Øresundsbron.Aiways U5 rullar redan i Danmark och är snart på väg över Øresundsbron.Aiways U5 rullar redan i Danmark och är snart på väg över Øresundsbron.
Aiways U5 rullar redan i Danmark och är snart på väg över Øresundsbron. Foto: Aiways

Aiways debuterar i Sverige i januari 2022

Som tionde europeiska land är det väldigt snart dags för Sverige att få uppleva kinesiska Aiways elbilar.

Den 20 januari 2022 inleds försäljningen av elektriska suven Aiways U5 i Sverige. Modellen saluförs redan i ett antal europeiska länder, däribland Tyskland och Danmark. Importören i sistnämnda land, Andersen Motors som även ligger bakom intagandet av Suzuki-bilar till landet, är Aiways-ansvariga även i Sverige.

I vårt avlånga land kommer Aiways-försäljningen att ske på nätet. Utöver hemsidan kommer svenska avdelningen även att innehålla mellan 12 och 15 så kallade agenter som hjälper till vid provkörningar, leveranser och i servicesyfte.
Andersen Motors skriver att de har alla funktioner som krävs av en bilimportör, från försäljning till eftermarknad med reservdelsstöd och service. Företagets huvudkontor ligger några mil söder om Köpenhamn.

1 AV 4
Foto: Aiways
2 AV 4
Foto: Aiways
3 AV 4
Foto: Aiways
4 AV 4
Foto: Aiways

Första Aiways-modell att nå svensk mark är alltså U5, en 4,68 meter lång mellanstor suv med axelavstånd som mäter 2,80 meter. Storleksmässigt är den som en Volvo XC60, ett par centimeter kortare men och ytterligare några centimeter kortare mellan hjulaxlarna.
432 liter rymmer bagageutrymmet, 1 555 liter när baksätet fälls. Första siffran är klart lägre än den som XC60 uppvisar, däremot är andra siffran större.
Aiways U5 får lov att dra upp till 1 500 kilo på dragkroken.

1 AV 4
Foto: Aiways
2 AV 4
Foto: Aiways
3 AV 4
Foto: Aiways
4 AV 4
Foto: Aiways

Batteripaketet i U5 är på 63 kWh (kilowattimmar) skickar sin energi till en 150 kilowatt (204 hk) stark elmotor som slungar iväg den kinesiska suven till 100 km/h på 7,5 sekunder (7,8 för vissa modellversioner) och som mest 160 km/h.
Räckvidden uppges som längst, vid blandad körning, till 41 mil. Batteriet kan laddas med maximalt 90 kW vilket får anses vara aningen klent. Att nå 80 procents laddstatus, om man inleder laddningen vid 20 procents nivå, ska vara möjligt på 35 minuter.

Några svenska priser är ännu inte offentliggjorda. I Tyskland börjar Aiways U5 på 35 993 euro, vilket motsvarar 368 500 kronor, och i Danmark på 299 990 danska kronor vilket är detsamma som 413 000 svenska kronor.