Foto: Aiways pressbild

Aiways U6 till Europa

Nu kommer kinesiska Aiways andra modell efter suven U5. Aiways U6 är en coupé-suv med sluttande taklinje och lite, lite mer effekt under huven. 

Vi har tidigare fått se den i prototyputförande, nu är Aiways U6 här i produktionsutförande och på väg till Europa. Det handlar om elbil som är nära besläktad med den U5 vi redan har fått stifta bekantskap med och den största skillnaden är tanklinjen. I stället för en rakryggad kombibaklucka har U6 en slankare halvkombibaklucka. Överlag är formspråket lite skarpare, men proportionerna ungefär de samma bortsett från taket. 

Aiways U6 är 4 805 mm lång, 1 880 mm bred och 1 641 mm hög. Därmed är den drygt en decimeter längre än U5, liksom något bredare och något lägre. Axelavståndet är det samma: 2 800 mm. 

Något bakre sidofönster fick man inte plats med.
1 AV 5
Något bakre sidofönster fick man inte plats med.
Foto: Aiways pressbild
2 AV 5
Foto: Aiways pressbild
3 AV 5
Foto: Aiways pressbild
4 AV 5
Foto: Aiways pressbild
5 AV 5
Foto: Aiways pressbild

Tekniskt skiljer sig U6 inte mycket från U5. Plattformen, MAS (More Adaptable Structure), är den samma med fjäderben fram och multilänkaxel där bak. Batteripaketet har precis som i U5 63 kilowattimmars kapacitet, räckvidden är oförändrat 40 mil enligt WLTP och laddprestanda är, föga förvånande, samma 11 kilowatt AC eller 90 kilowatt DC som i U5. 

Däremot har motorn fått lite mer effekt, 218 hästkrafter mot 204 i U5. Aiways säger också att andra batteristorlekar och motoralternativ kan komma att erbjudas framöver, inte minst en fyrhjulsdriven version som alltså får ytterligare en elmotor till bakaxeln. 

Färgsättningen är minst sagt intressant.
1 AV 3
Färgsättningen är minst sagt intressant.
Foto: Aiways pressbild
2 AV 3
Foto: Aiways pressbild
3 AV 3
Foto: Aiways pressbild

Invändigt har man möblerat om litegrann och givig klädseln klatschiga färger. Växelväljaren är ett handtag som för tankarna till gasreglaget i en båt. Aiways säger lustjakt, men så där ser det ut i vilken styrpulpet som helst. Annorlunda är det hur som helst. Dessutom sköts både kupévärme och temperaturhantering av drivlinan med hjälp av en energieffektiv värmepump, en nyhet för Aiways. 

Europeisk lansering ska se mot slutet av året. Några svenska priser har inte släppts ännu, men räkna med att den blir något dyrare än Aiways U5 som startar på 449 900 kronor.