Alpine A290_β – eldriven sportbil för vardagen
Alpines nya lilla eldrivna sportbil kommer nästa år, nu har man visat upp konceptet – med fyrhjulsdrift och centralt placerad förarstol.
För ett par veckor sedan meddelade Alpine att de var i begrepp att presentera en eldriven konceptbil vid namn A290_β. Nu är så gjort och det vi ser är prestandamärkets version av kommande elbilen Renault 5, en modell som den franska biltillverkaren hyser stora förhoppningar till.
Liksom Renault 5 ska Alpine A290 (”beta” lär försvinna på produktionsbilen) bygga på elbilsplattformen CMF-B EV. Konceptbilen ska enligt egen utsago stämma väl överens med den bil som kommer i produktion, i alla fall utvändigt. Inne i konceptbilen hittar vi en konfiguration med centralt placerad förarstol och bilen har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.
Alpines sportiga ambition märks på den externa designen med sedvanliga knep som breddade höfter, spoiler, vinge och exponerade ”avgasrör”. Chassi och bromsar är kalibrerade för sportig körning och konceptbilen, som mäter 4,05, 1,85 och 1,48 meter i längd, bredd respektive höjd, har en mängd inställningsmöjligheter och tre körlägen.
Vid premiären av A290_β tillkännagavs det att produktionsbilen kommer ha plats för fyra åkande och en motor som driver framjulen. Två motorer kommer att erbjudas, den med lägre effekt blir en version av den vi i dag hittar i Megane E-Tech Electric och som där ger 218 hästkrafter.
Det är inte första gången namnet Alpine hamnar på en Renault 5. Urversionen från 1972 kom i sportigt Alpineutförande 1976 – en föregångare till det som kom att kallas för GTI-klassen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se