Ännu en möjlighet att elkonvertera sin Mini
Klassiska Mini är ett av de hetaste villebråden för att konvertera bensinbilar till eldrift. Nu ger sig ännu en tillverkare in i leken.
Att elkonvertera klassiska bilar har blivit en trend. Det går att köpa eldrivna Jaguar E-Type, Porsche 911 och klassiska Mini. I vissa fall har till och med tillverkarna själva tagit fram konverteringar till eldrift. Inte minst av Mini, som tycks vara omåttligt populär att stoppa elmotorer i.
Nu kommer en till. Från brittiska Lancashire kommer Recharged Heritage Limited som stoppar ner en elektrisk drivlina i klassiska Mini. Mini Recharged, som de kallar sin skapelse, har i stället för bensinmotorn fått ett 18 kilowattimmars batteripaket som driver en 98 hästkrafter stark elmotor.
Det räcker för prestanda som ska motsvara den gamla Mini 1275 GT, alltså 0–100 på 11,5 sekunder och en toppfart på drygt 100 kilometer per timme. Eller, i ”sport mode”, gör den sprinten till 100 på 8,5 sekunder och toppar 125 kilometer per timme.
Men med blott 18 kilowattimmar i batteriet räcker strömmen bara till drygt 16 mils körning. Någon snabbladdning finns inte heller, man får nöja sig med enfasladdning på 6,6 kilowatt och då tar det tre timmar att ladda fullt.
Det kanske inte gör så mycket om man bara kör till kyrkan på söndagar. För att väcka lite uppmärksamhet för modellen har man också låtit modedesignern Paul Smith göra en art car av en av de första bilarna.
Vill man köpa en Mini Recharged startar prislistan på 62 500 pund, motsvarande cirka 770 000 kronor. Men har man redan en Mini man vill få konverterad kommer man billigare undan. Då kostar det nämligen 42 500 pund, eller runt 525 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se