Årets bil 2020: Peugeot 208
Storfavoriten Tesla Model 3 lyckades inte vinna Car of the Year. Peugeot 208 fick flest röster från de 60 jurymedlemmarna från 23 europeiska länder och märket vann för tredje gången på sju år.
Bilsalongen i Genève ställdes in som ett resultat av spridningen av coronaviruset Covid-19 i Europa. Men Car of the Year-juryn såg tillsammans med arrangören av salongen till att tillkännage vinnaren av Car of the Year 2020.
Omröstningen blev inte lika spännande som den var för ett år sedan då Jaguar I-Pace på utslagsröst över Alpine A110.
Peugeot 208 tog ett tidigt grepp om priset och trots att flera jurymedlemmar gav många poäng till elbilskonkurrenterna Tesla Model 3 och Porsche Taycan kunde Peugeot 208 vinna med totalt 281 poäng, före Model 3 och Taycan.
Peugeot 208 säljs med flera olika typer av motorer och bland annat finns elbilen e-208 i programmet. Att en och samma bottenplatta kan användas både för eldrift och med för traditionell förbränningsmotor gör att bilen passar många olika länder. Det och att 208 är en relativt billig bil blev avgörande.
208 tillhörde gänget av utmanare till favoriten Tesla Model 3 men efter att Peugeot snålat lite på grundutrustningen med resultat att bilen bara fick fyra stjärnor av krocktesterna EuroNCAP var det flera jurymedlemmar som plockade bort poäng. Ändå lyckades 208 hålla undan när alla rösterna räknades samman.
Redovisningen av rösterna hölls i en tom lokal i källaren under bilsalongen. Inga journalister var på plats och inte heller några representanter från de sju finalisterna. Ceremonin tv-sändes via bilsalongens och Car of the Years hemsida. Efter att rösterna räknats samma och Peugeot 208 förklarats som vinnare ringde jurykommitténs president Frank Jansen till Peugeot-chefen Jean-Philippe Imparato.
Imparato träffade juryn under testdagen i Frankrike då de sju finalisterna testades inför omröstningen och Peugeot-chefen var överraskad över segern.
Peugeot har nu vunnit tre gånger på de senaste sju åren då Peugeot 308 vann 2014 och då Peugeot 3008 blev den första suv att vinna tävlingen 2017. Volvo XC40 följde upp med segern 2018, Volvos första, och i fjol vann den eldrivna suven Jaguar I-Pace.
Totalt fanns 30 bilar med på Car of the Year-juryns lista över möjliga vinnare. De bilar som kvalar in till Car of the Year 2020 är bilar som presenterades som helt nya under 2019, som juryn haft en möjlighet att testköra och som finns att köpa på minst fem marknader i Europa.
En modell som precis missade kvalgränsen var Volkswagen Golf som testkördes för första gången dagarna efter att jruyn stängde sin lista för priset 2020. Volkswagen Golf blir därmed en utmanare till priset 2021 då den får konkurrera med syskonbilen ID.3.
Resultat Årets bil 2020
Peugeot 208 281 poäng
Fick många röster från Frankrike, såklart, men var också favorit i flera stora länder. Samlade poäng hos många.
Tesla Model 3 242 poäng
Fick blandat med poäng – höga poäng av vissa länder och låga hos andra, få mittemellan. Kanske led bilen av att den presenterades tidigt 2019.
Porsche Taycan 222 poäng
Supersportbilen i sällskapet fick överraskande många poäng trots den höga prislappen. Bilen imponerade stort under finaltesterna i Frankrike.
Renault Clio 211 poäng
Precis som Peugeot en favorit i Frankrike. Men den nya hybriddrivlinan imponerade på många och Clio har alltid gått bra i den här tävlingen.
Ford Puma 209 poäng
En riktigt stor överraskning. Presenterades sent 2019 men att den är byggd på de tidigare juryfavoriterna Fiesta och Focus hjälpte till. Höga poäng i Tyskland.
Toyota Corolla 152
Trots att Toyota plockade tillbaka det klassiska namnet Corolla blev det inte speciellt många poäng.
BMW 1-serie 133 poäng
En framhjulsdriven BMW var mångas favorit vad gäller köregenskaper men då den saknar all elektrifiering var den ingen favorit.
Undrar du hur den där vinnarbilen är i verkliga livet? Läs då vår provkörning av Peugeot 208 Allure PureTech 100 här. Håll även ögonen öppna här och på tidningshyllan för ett mer genomgående test.
Sitter du i köpartagen av en gammal bil som tidigare fått utmärkelsen men velar? Ta då del av vår guide över gamla vinnarbilar här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se