Ariel presenterar elbil – med gasturbin
Den brittiska biltillverkaren Ariel presenterar sin första elbil som även är deras första bil med en riktig kupé.
Brittiska Ariel har gjort sig kända för modeller som Atom och Nomad, två minst sagt extrema bilar som kommer med en del kompromisser när det gäller komfort. Men med den nya modellen kallad Hipercar höjs komfortnivån en aning då den faktiskt har både tak och dörrar. Det är dock det minst intressanta med Hipercar.
Den är helt eldriven och kommer att tillverkas i två utföranden, antingen med två- eller fyrhjulsdrift. Det senare med en elmotor monterad vid varje hjul. Varje elmotor levererar 220 kW och 450 newtonmeter. Något som betyder att total effekt för den fyrhjulsdrivna ligger på 1 196 hästkrafter, 880 kW, och 1 800 newtonmeter. Den tvåhjulsdrivna ligger på 598 hästkrafter, 440 kW, och 900 newtonmeter.
Hipercar har 800-voltsystem och litiumjonbatteri med kapacitet på 62 kWh som enligt Ariel ska räcka till cirka 24 mil enligt WLTP. När det väl börjar sina kan en räckviddsförlängare ta över men exakt hur mycket extra räckvidd den ger meddelar inte Ariel.
Man har valt en något udda motor för ändamålet då det är en gasturbin från Cosworth som ger 48 hästkrafter.
Ariel Hipercar är prototypen av den produktionsversion som väntas komma om cirka 1,5 år och då kommer den även att byta namn. Enligt Ariel ska den i nuläget klara 0-60 mph på 2,09 sekunder men de tror att man ska komma ner under två sekunder när mjukvaran är färdigutvecklad.
Ariel meddelar inte var prototypen väger men troligtvis är det inte särskilt mycket då hela bilen är tillverkad med ett chassi av aluminium och kaross tillverkad av kolfiber.
Ariel meddelade redan 2017 att man hade planer på Hipercar och visade då upp renderingar av vad som skulle komma. Det vi ser på prototypen i dag är enligt Ariel det slutgiltiga designen som kommer att komma på produktionsversionen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se