Audi A3 Sportback 45 TFSI e – laddhybrid med mer knuff
Nyligen presenterade Audi en ny laddhybrid vid namn A3 Sportback 40 TFSI e. Nu är det dags för ett lite mer muskulöst syskon att göra entré: A3 Sportback 45 TFSI e.
Audi tror på laddhybriderna, det har företaget sagt och deras modellanseringar talar samma språk. Snart är märkets hela modellflora tillgänglig i laddbart utförande där bensinmotor har fått sällskap av elmotor. För knappt två månader sedan avtäcktes A3 Sportback 40 TFSI e, en framhjulsdriven laddhybrid med 204 hästkrafter och 6,7 mils räckvidd på el. Modellen är Audis motsvarighet till Volkswagen Golf eHybrid, de båda har identisk drivlina.
Nu är det dags att 245 hästkrafter starka Golf GTE får sitt Audi-syskon. A3 Sportback 45 TFSI e heter den och precis som hos 40 TFSI e-varianten är det en 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och en 109 hästkrafter stark elmotor som står för framdrivningen via framhjulen. Men i stället för 204 hästkrafter plockar via mjukvaruförändringar ut 41 extra hästar, alltså totalt 245. Maxvridet ökar också, från 40 TFSI e-variantens 350 newtonmeter till 45 TFSI e-variantens 400 newtonmeter. Siffran är, precis som du misstänkte, densamma som i Golf GTE.
Den extra kraften ska göra A3 Sportback 45 TFSI e till det körgladare alternativet. 0-100 km/h går på 6,8 sekunder (7,6 för 40 TFSI e) och toppfarten är 232 km/h (227). Toppfarten vid eldrift är maximala 140 km/h.
PROVKÖRNING: Nya Audi A3 Sportback
Av någon underlig anledning presenterar Audi förbruknings- och utsläppssiffrorna enligt gamla, utfasade NEDC-körcykeln – 0,14-0,15 liter per mil och 31-34 gram koldioxid per kilometer. Räckviddssiffran vid körning på enbart el är däremot baserad på WLTP-körcykeln. Den uppgår till 6,3 mil, fyra kilometer kortare än för motorsvagare 40 TFSI e. Batteriet är av samma storlek, 13 kWh, så det är uppenbart att den något kvickare varianten är aningen ”törstigare” än sitt syskon.
PROVKÖRNING: Nya Volkswagen Golf eHybrid
Audi öppnar orderböckerna denna vecka, men något svensk pris finns inte i skrivande stund, endast ett tyskt som börjar på 40 395 euro och 29 cent. Det motsvarar ungefär 413 100 kronor, innan statliga avdrag.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se