Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Audi

Audi A6 e-tron concept visar snar framtid

Audi A6 e-tron concept ger en tydlig fingervisning kring hur nästa års produktionsbilar ska se ut. Konceptet kan ladda med 270 kW och projicera tv-spel på väggen från strålkastarna.

Precis efter att suven Q4 e-tron visats kommer även Audi A6 e-tron concept, som har premiär i och med Shanghais bilsalong, en bil som är först ur att visas ur en hel kommande modellfamilj.

Bilen bygger på kommande PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som också ska husera nästa generations eldrivna Porsche Macan och kommande Audi Q6 e-tron (premiär slutet av år 2022). Produktionsversionen av A6 e-tron concept presenteras under år 2023.

A6 e-tron concept kan laddas med som mest 270 kW tack vare plattformens 800-voltsteknik. 30 mils räckvidd sägs ta 10 minuter vid laddstolpen.

Lacken kallas ”Heliosilver” och ska reflektera bort solljuset väl. Foto: Audi

Konceptet vi ser är en Sportback-version, Audi-språk för fyrdörrarscoupé och enligt Audi själva ska utseendet till stor del bibehållas till produktion. Linjerna är mer återhållsamma än hos e-tron GT och fronten är tilltäppt på typiskt elbilsvis.

Bilen delar ingen teknik med nuvarande förbränningssyskon med samma namn, bortsett från dimensionerna. Konceptet är 496 centimeter lång, 196 centimeter bred och 144 centimeter hög. Karossen är hal (lågt luftmotstånd) med ett cW-värde på 0,22.

A6 e-tron concept är snarare en Audi A7, då en ”A6 Sportback” inte finns i dag.
A6 e-tron concept är snarare en Audi A7, då en ”A6 Sportback” inte finns i dag.
A6 e-tron concept är snarare en Audi A7, då en ”A6 Sportback” inte finns i dag.
Blinkerspilar på marken.
Blinkerspilar på marken.
Blinkerspilar på marken.
1 AV 5
A6 e-tron concept är snarare en Audi A7, då en ”A6 Sportback” inte finns i dag.
Foto: Audi
2 AV 5
Foto: Audi
3 AV 5
Foto: Audi
4 AV 5
Blinkerspilar på marken.
Foto: Audi
5 AV 5
Foto: Audi

Batteripaketet på 100 kW ska räcka till 70 mils räckvidd på el enligt WLTP-körcykeln. Elmotorer fram och bak ger fyrhjulsdrift och en total effekt på 476 hästkrafter (350 kW) och 800 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder i toppversionen, men även en svagare version kommer.

Karossfärgen kallas ”Heliosilver” och ska ge en tredimensionell effekt. Nåja. Färgen ska vara speciellt framtagen för att reflektera så mycket av solens värme och på så vis inte värma bilen invändigt. Enligt dem själva ska man i många fall inte behöva använda luftkonditioneringen och där med spara energi.

Är det en bil eller är det en spelkonsol? Foto: Audi

Lamporna lovar mycket och kallas Digital Matrix LED. Om bilen står parkerad mot en vägg ska projektorer under lamporna kunna projicera tv-spel på väggen för förare och passagerare att spela. Även körriktningspilar kan projiceras på marken för andra trafikanter att se.