Audi A7 Sportback h-tron quattro – tre snabba från provkörningen
Som en av de första journalisterna i världen har PeO Kjellström provkört konceptbilen Audi A7 Sportback h-tron quattro. Världens första fyrhjulsdrivna bränslecellsbil med möjlighet till plug in-laddning.
Att du är i Los Angeles vet vi sedan tidigare artiklar, men var mer exakt är du nu och vad gör du där?
– Jag är Downtown LA, inte världens bästa plats att provköra bil på. Men det är en intressant bränslecellsbil Audi visar upp.
Berätta mer!
– Det är den första bränslecellsbilen som kompletteras med plug-in hybrid-teknik, alltså ett batteri som kan laddas upp och ta dig hem den sista biten om så krävs. Dessutom är bilen fyrhjulsdriven och det är första gången för en bränslecellsbil också. Den kombinerade räckvidden är 55 mil.
– Den känns precis som en vanlig bil, men kanske lite bättre. Väldigt tyst, inte ens vinandet man hörde i bränslecellsbilar tidigare finns. Och den är snabbstartad även när en kall, tar bara ett par sekunder. I övrigt känns den precis som en vanlig A7, men på samvetet har man mindre miljöbelastning om vätgasen kommer från rätt håll.
Kommer den att gå i produktion?
– Det tror jag inte, inte som A7 Sportback. Men tekniken kommer att göra det. På den sidan är Audi i stort sett klara men infrastrukturen i världen är det inte. Toyota med flera säger de ska gå i produktion med bränslecellsbilar redan nu. Jag tror det är för tidigt. Produktionen och försäljningen av bilen kommer inte att bli lönsam. Mer ett försök att visa att de kan.
Du kan läsa mer om Audis bränslecellsbil i kommande nummer av Teknikens Värld, där berättar PeO mer om hur det är att köra framtidens teknik.
Fakta om Audi A7 Sportback h-tron quattro
Den må se ut som en vanliga A7 Sportback, men under skalet hittar vi teknik som skiljer A7 Sportback h-tron quattro totalt från sina syskon. Två elmotorer sätter fart på A7 Sportback h-tron quattro. Den ena sitter fram i bilen och drivs med hjälp av en bränslecellsstack medan den andra sitter bak och kombineras med ett litiumjonbatteri. Sistnämnda motor/batteri-pack kommer från A3 e-tron vilket betyder att batteriet har en kapacitet om 8,8 kWh (kilowattimmar). Batteriet laddas vid exempelvis inbromsning eller, som på en vanlig laddhybrid, via ett vägguttag. Två till fyra timmar ska det ta att ladda upp batteriet.
Tillsammans utvecklar de båda elmotorerna 231 hästkrafter och har en gemensam räckvidd på cirka 55 mil. 50 mil med bränslecellsdrivna elmotor och fem mil med batteridrivna elmotorn.
A7 Sportback h-tron quattro är fyrhjulsdriven, men till skillnad från vanliga quattro-bilar där fram- och bakaxel är sammankopplad finns det inget som helst samband mellan dem här. Inte mer än att de styrs på elektronisk väg för att fördela momentet mellan axlarna. A7 Sportback h-tron quattro borde därmed egentligen heta A7 Sportback h-tron e-quattro.
Vätgastanken rymmer fem kilo och med förbrukningen ligger således på ungefär 0,1 kilo per mil.
A7 Sportback h-tron quattro, som med andra ord är en bränslecellsladdhybrid, gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppfarten är 180 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se