Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Audi A8 uppdateras vilket syns framför allt i fronten. På bilden ses S8.
Audi A8 uppdateras vilket syns framför allt i fronten. På bilden ses S8.
Audi A8 uppdateras vilket syns framför allt i fronten. På bilden ses S8.
Audi A8 uppdateras vilket syns framför allt i fronten. På bilden ses S8. Foto: Audi

Audi A8 och S8 facelift officiella

Audi har filat på utseendet hos A8, A8 L samt S8 och samtidigt gjort modellerna än mer teknikspäckade.

Audi A8 är sedan hösten 2017 inne på sin fjärde generation och nu är det dags för lyxbilen att, så här mittemellan två generationsväxlingar, utvecklas en aning för att försöka hålla konkurrenterna stången. Konkurrenterna är framför allt, som så många gånger förr, BMW 7-serie, som uppdaterades för ett par år sedan, och Mercedes S-klass som alldeles precis har lanserats i ett helt nytt utförande. Men icke att förglömma, Audi A8 har även hård konkurrens från Japan i form av Lexus LS. Nyligen lät vi nya Mercedes S-klass gå en hård testbatalj mot Audi S8 och Lexus LS 500h, den vill du inte missa! 

Åter till A8 som har fått nytt utseende i framför allt nosen. Grillen har breddats en aning och fått nytt mönster bestående av kromade vinklar. Mönstret ersätter de horisontella ribborna som har prytt modellen fram till och med denna uppdatering. Vinklarna går igen i strålkastarnas lysdioder. Strålkastarna är för övrigt helt nya formmässigt sett. De har fått samma ”bihang” undertill som exempelvis både A3 och e-tron har, om än med en egen prägel. Strålkastarna har även blivit mer avancerade än tidigare med pixeluppdelad ljusbild som skapas med hjälp av fler än 1,3 miljoner ”mikrospeglar” i varje enhet. Utöver att projicera olika mönster på exempelvis väg och vägg kan ljusbilden även förstärkas där den som mest behövs, exempelvis i bilens körfält.
Bakänden bjuder inte på samma mängd nyheter som andra änden av bilen, men bakljusen har fått ny ljusdesign med OLED-teknik och på stötfångaren har det möblerats om en aning.

Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
Audi A8.
1 AV 5
Audi A8.
Foto: Audi
2 AV 5
Audi A8.
Foto: Audi
3 AV 5
Audi A8.
Foto: Audi
4 AV 5
Audi A8.
Foto: Audi
5 AV 5
Audi A8.
Foto: Audi

Interiören känns igen från tidigare även om den har uppdaterats en aning. Förarmiljön domineras, precis som tidigare av en digital mätarvy (Audi virtual cockpit) som kan ackompanjeras av en head up-display (tillval), samt av två skärmar på mittkonsolen, 10,1 respektive 8,6 tum stora, som utgör det huvudsakliga gränssnittet mellan människa och infotainmentsystemet MIB 3 (nej, har inget att göra med filmen från 2012).
För den som tänker sig A8 från baksätet kan det vara intressant att känna till att 10,1-tumsskärmarna som är fästa i framstolarna är nya.

En av höjdpunkterna, som Audi själva beskriver det, hos nya A8 är ”prediktiv aktiv fjädring”, alltså ett aktivt chassiregleringssystem som är ”förutseende”. En elmotor kan belasta eller avlasta bilens respektive hjul individuellt för att färden ska vara så stabil och/eller mjuk som möjligt. I sportläget motverkar tekniken krängningar och nigningar medan i komfortläget kan ojämnheter tas utan större notis och kurvtagning i hastigheter mellan 80 och 130 km/h blir nästan inte alls märkbar för passagerarna tack vare kurvlutningsfunktionen som kan luta ekipaget upp till tre grader på den sida som vetter mot kurvans insida.

Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
Audi A8 L.
1 AV 6
Audi A8 L.
Foto: Audi
2 AV 6
Audi A8 L.
Foto: Audi
3 AV 6
Audi A8 L.
Foto: Audi
4 AV 6
Audi A8 L.
Foto: Audi
5 AV 6
Audi A8 L.
Foto: Audi
6 AV 6
Audi A8 L.
Foto: Audi

Motorerna, samtliga 48-volts mildhybrider, känns igen från tidigare. En drivs med diesel, tre drivs med bensin varav en är elektrifierad enligt laddhybridkonceptet. Dieseln A8 50 TDI quattro (och A8 L 50 TDI quattro, L står för A8-varianten med lång hjulbas) har precis som innan 286 hästkrafter och 600 newtonmeter som räcker till en 0-100-tid på 5,9 sekunder och toppfart på 250 km/h (samma begränsning på alla A8-modellversioner).
Bensinaren A8 55 TFSI quattro (och A8 L 55 TFSI quattro) har 340 hästkrafter och 500 newtonmeter, även dessa siffror bekant från tiden innan uppdateringen. 0-100 km/h avverkas på 5,6 sekunder.

Även laddhybriden A8 60 TFSI e quattro (och A8 L 60 TFSI e quattro) är bekant men här har det skett förändringar. Framför allt har batteriets kapacitet ökat från 14,1 till 17,9 kWh (14,4 kWh netto) vilket lär lägga på några kilometer på elektriska räckvidden som tidigare låg på 4,7 mil. Audi berättar inte hur lång räckvidden är efter uppdateringen.
Totala uteffekten från drivlinan, som består av 3,0-liters TFSI-bensinmotorn och en elmotor, uppgår nu till 462 hästkrafter, 13 fler än tidigare. Maxvridet ligger kvar på 700 newtonmeter, så även tiden för att nå 100 km/h, nämligen 4,9 sekunder.

Audi S8.
Audi S8.
Audi S8.
Audi S8.
Audi S8.
Audi S8.
Audi S8.
Audi S8.
Audi S8.
1 AV 3
Audi S8.
Foto: Audi
2 AV 3
Audi S8.
Foto: Audi
3 AV 3
Audi S8.
Foto: Audi

Vi ska inte glömma bort prestandaversionen S8 som så klart finns kvar efter uppdateringen. Denna består, som tidigare, av en biturbomatad V8 på 4,0 liter som levererar 571 hästkrafter och 800 newtonmeter. 0-100 km/h tar fortfarande 3,8 sekunder. Då används förstås samtliga åtta cylindrar, men vid lugn körning kan hälften av cylindrarna inaktiveras för att spara på den dyra vätska som finns i tanken, den kostar ju för tillfället 17,94 kronor per liter.

Säljstart för uppdaterade A8 och S8 är det i december. I Sverige kostar dieseln A8 50 TDI quattro från 1 052 000 kronor, laddhybriden A8 60 TFSI e quattro från 1 199 900 kronor och prestandaversionen Audi S8 från 1 498 100 kronor.