Audi Aicon – en helt förarlös framtidsvision
Audis nya konceptbil, Aicon, kallas för en designstudie och "en autonom bil för framtiden". Den är helt förarlös, utan varken ratt eller pedaler, och körs på ren eldrift i upp till 80 mil på en laddning.
Aicon är en stor bil. Med en längd på 544 centimeter, en bredd på 210 och en höjd på 150 är den större än nya, långa Audi A8. Hjulbasen mäter 347 centimeter, vilket är 24 mer än den långa versionen av A8. Kupén har stora glasytor fram och bak, liksom konvexa sidofönster, vilket borgar för en ljus och öppen känsla inuti bilen.
De utställda hjulhusen sägs ha koppling till Audis "quattro-DNA" – och 26-tumshjulen är... mest bara stora. Liksom i Audi e-tron Sportback concept är fronten i Aicon en inverterad sexkantig, så kallad "single frame-grill". En design som ska vara typisk för kommande generationer av elbilar från Audi.
Fram- och bakparti saknar vanliga strålkastare. I stället finns helt digitala skärmytor som består av hundratals triangelformade pixelsegment. Runt grillen finns stora ljusfält, i vilka – liksom i bakpartiet – mer än 600 3D-pixlar är arrangerade. De stora ytorna och höga pixelantalet möjliggör visuella animationer i alla färger. Audi menar därför att Aicon inte är bunden till en statisk design av dagsljusen, utan dessa kan anpassas till rådande trafiksituation och efter sina passagerare.
Möjligheten att skräddarsy lamporna påstås vara obegränsad. De kan till exempel utformas till ögon med pupiller, och om bilen upptäcker förbipasserande eller andra fordon, tar den ögonkontakt med dem och följer dem med sina ögon. Bilen kan även använda sig av animationer på sina skärmytor för att varna gående eller cyklister för farliga situationer.
Samtidigt menar Audi att Aicon inte behöver bra strålkastare för att kunna framföras – den är ju självkörande och klarar sig bra utan en upplyst vägbana. En annan finess, som faktiskt är riktigt smart, men som får anses vara en bra bit bort i tiden, är en mini-drönare. Audi kallar den för en följeslagare – en flygande gatlampa som lyser upp gångvägen när passagerarna kliver ur bilen.
Audi säger att Aicon har 2+2 säten, vilket i praktiken innebär två större "fåtöljer" och en mindre soffa som baksäte. Stolarna kan skjutas upp till 50 centimeter bakåt och framåt mellan de främre och bakre positionerna. Sätena glider inte på skenor utan på en plattform som kan flyttas i längsled. Bagageutrymmet mäter in på totalt 660 liter.
Aicon saknar reglage och separata skärmar helt och hållet. Varken ratt, pedaler, knappar eller instrument finns. Så snart passagerarna stiger in blir interiören i stället "levande". Det som annars brukar vara en instrumentbräda förvandlas till en skärm och en personlig välkomsthälsning framträder. PIA, den "personliga informationsassistenten" känner nämligen igen passageraren genom dennes telefon och aktiverar de personliga inställningarna av exempelvis klimatanläggning, stolsinställning och infotainmentsystem.
Den nya konceptbilen utgår från en trafiksituation där autonoma bilar är självklara på alla gator. Trafikanterna är uppkopplade till varandra och sin omgivning. När Aicon väl rullar på vägarna menar Audi att olyckor tillhör det förflutna, tack vare avancerade sensorsystem och uppkopplingar. Passagerarna kommer därför, menar Audi, inte längre behöva ett klassiskt bältessystem.
Aicon är helt eldriven. Totalt fyra elmotorer finns placerade både fram och bak, med solida batterier – vilka kan lagra mer energi än litiumjonbatterier. De fyra elmotorerna levererar totalt 260 kW (354 hk) och 550 newtonmeter och driver var sitt hjul, vilket möjliggör elektroniskt styrd och variabel fyrhjulsdrift. Räckvidden är mellan 70 och 80 mil på en laddning. Ett högvoltssystem med 800 volt gör att batteriet kan laddas till 80 procent på mindre än 30 minuter. Det är i varje fall vad Audi själva uppger, och det bådar ju gott inför framtiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se