Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Rain Prisk / Facebook

Audi e-tron GT lockar med shooting brake-kaross

Kan Porsche så kan Audi. Bygga en kombiversion av märkets sportiga elbil, förstås. Så här skulle e-tron GT kunna se ut i äkta shooting brake-utförande.

Nyligen – efter konceptbil, spionbilder och provkörning av en maskerad bil – drog Audi till sist av skynket som täckte märkets första* elbil som inte är en suv. Fram tittade två modellversioner – Audi e-tron GT quattro och den lite hetare Audi RS e-tron GT.

e-tron GT är en ”vanlig” sedan och bjuder således inte på några extravaganta lastmöjligheter. 405 liter ryms i skuffen där bak, om det inte rör sig om RS-versionen för då ryms endast 366 liter. Lägg på dessa siffror ytterligare 85 liter i den så kallade frunken, utrymmet under ”motorhuven”.

3 SNABBA: Från provkörningen av Audi e-tron GT

Så här ser Audi e-tron GT quattro ut i verkligheten, utan påhittat Shooting Brake-tillägg. Foto: Audi

Det är med andra ord tveksamt om spekulanterna ser Audi e-tron GT som en fullfjädrad familjebil, men den skulle kunna bli just det om den går samma väg som Porsche Taycan som om några dagar presenteras i kombiutförandet Taycan Cross Turismo.

Bilden högst upp i denna artikel är inte Audis, den kommer nämligen från Photoshop-gurun Rain Prisk. Den visar en e-tron GT Shooting Brake, och så som den är ritad rör det sig om en äkta shooting brake i och med att inga bakdörrar finns. Porsche Taycan Cross Turismo har som bekant fyra sidodörrar, vilket är mest praktiskt förstås.

Kanske kan denna illustration så ett frö hos Audis ledning i Ingolstadt. Det vore ju inte helt otänkbart i och med att Audi e-tron GT och Porsche Taycan är syskonmodeller.

Går du igång på takboxen du ser på illustrationen? Då kanske du ska ta en titt på vårt nya test av just takboxar.

* Audi sålde för ett antal år sedan en liten upplaga av en eldriven R8. Denna R8 e-tron provkörde vi 2014 på Tempelhof i Berlin, en provkörning du kan läsa här.