Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Audi

Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT officiella

Drygt två år efter konceptbilen är det nu dags – Audi e-tron GT i produktionsfärdigt skick presenteras. Denna elektriska sportsedan erbjuds i två utföranden med nästan 50 mils räckvidd som mest. Priset börjar en bit norr om en miljon kronor.

Audi börjar få ihop en palett av elbilar som många av konkurrenterna tittar avundsjukt på. Med e-tron GT, som nu har haft världspremiär, är det Ingolstadt-baserade företaget nu uppe i att erbjuda tre elbilar, och fler är på ingång under närmaste året, bland annat Q4 e-tron i två olika karossutföranden.
Men nu ligger fokus på e-tron GT som är märkets första icke-högbyggda elbil (visst fanns R8 e-tron för flera år sedan, men den är en sällsynt elbil). e-tron GT är nämligen en slank sedan på samma vis som Porsche Taycan, som för övrigt är syskonbil till Audi e-tron GT då de delar på samma tekniska arkitektur, nämligen J1-plattformen.

Du har väl inte missat att vi redan har kört Audi RS e-tron GT? Hur den upplevs bakom ratten kan du läsa om här! 

Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.
Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.
Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.
Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.
Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.
1 AV 5
Audi e-tron GT quattro.
Foto: Audi
2 AV 5
Audi e-tron GT quattro.
Foto: Audi
3 AV 5
Audi e-tron GT quattro.
Foto: Audi
4 AV 5
Audi e-tron GT quattro.
Foto: Audi
5 AV 5
Audi e-tron GT quattro.
Foto: Audi

Stor och bred

Audi e-tron GT, både i instegsutförandet quattro och i RS-utförande, mäter 498,9 centimeter från för till akter. Det är med andra ord ingen liten elbil det rör sig om, nästan decimeter längre än el-suven e-tron och cirka 3,5 centimeter längre än Porsche Taycan.
Axelavståndet är också väl tilltaget – 289,8 centimeter. Det är faktiskt två millimeter kortare än den siffra Porsche uppger för Taycan. Det är dessutom tre centimeter kortare än för suven e-tron.
På bredden och höjden är Audis nya elbil något nättare än sitt syskon från Porsche, på höjden mäter den 141,3 centimeter och på bredden 196,4 centimeter – exklusive ytterbackspeglar. Räknar vi med dem är bredden 215,8 centimeter. En Audi A7 Sportback är snäppet högre, men också nästan sex centimeter smalare.

Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.
Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.Audi e-tron GT quattro.
1 AV 2
Audi e-tron GT quattro.
Foto: Audi
2 AV 2
Audi e-tron GT quattro.
Foto: Audi

Bagageutrymmet kan nästan jämföras med Audi A3 Sedans motsvarighet, 405 liter sväljer det (A3 Sedan rymmer 425 liter, A3 Sportback rymmer 380 liter). Dock gäller siffran endast e-tron GT quattro eftersom RS e-tron GT är standardutrustad med ett ljudsystem från Bang & Olufsen som stjäl en del av utrymmet. RS e-tron GT rymmer därmed endast 366 liter.
Båda modellerna har dock ett främre bagageutrymme, en så kallad frunk, men det rör sig inte om några gigantiska extravolymer. Bara 85 liter, för att vara exakt.

Batteri och laddning

Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.
Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.
Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.
Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.
Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.
1 AV 5
Audi RS e-tron GT.
Foto: Audi
2 AV 5
Audi RS e-tron GT.
Foto: Audi
3 AV 5
Audi RS e-tron GT.
Foto: Audi
4 AV 5
Audi RS e-tron GT.
Foto: Audi
5 AV 5
Audi RS e-tron GT.
Foto: Audi

Audi e-tron GT har, som vi tidigare har berättat, ett elsystem som opererar på en spänningsnivå om 800 volt. Denna högre spänning för med sig fördelar, exempelvis tunnare kablage som leder till minskade värmeförluster och lägre vikt, men också fördelar i form av kortare laddtider.
Batteriet finns i en storlek, oavsett om det sitter i e-tron GT quattro eller RS e-tron GT. Bruttokapaciteten ligger på 93 kWh medan nettokapaciteten, det man verkligen kan nyttja, ligger på 85 kWh. Det ger en nyttjandekapacitet på 91,4 procent.
Medan bruttosiffran känns igen från Porsche Taycan (93,4 kWh för att vara exakt) gör inte nettosiffran det. Där når Taycan ”bara” upp till 83,7 kWh.

Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.
Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.Audi RS e-tron GT.
1 AV 2
Audi RS e-tron GT.
Foto: Audi
2 AV 2
Audi RS e-tron GT.
Foto: Audi

Förbrukningssiffrorna uppges till 1,99-2,16 kWh per mil för e-tron GT quattro och till 2,06-2,17 kWh per mil för RS e-tron GT. Siffrorna sägs ge genomsnittliga räckvidder på 48,7 mil respektive 47,2 mil. Dock kan man inte med ren matematik, baserat på ovanstående siffror, få fram dessa räckviddssiffror.

Precis som Porsche Taycan kan Audi e-tron GT hantera laddeffekter på upp till 270 kW. Hur Porsche Taycan och andra elbilar lever upp till specifikationerna kan du ta del av i vårt laddtest här. Audi menar att fem minuters energiöverföring ska räcka till runt tio mils körning.
När det gäller långsamladdning, det vill säga växelströmsladdning, kan e-tron GT hantera maximalt 11 kW. Dock ska modellen inom uppdateras för att kunna hantera 22 kW, precis som sina suv-syskon e-tron och e-tron Sportback.

Precis som Porsche Taycan har Audi e-tron GT två laddluckor, en på vardera framskärm.Precis som Porsche Taycan har Audi e-tron GT två laddluckor, en på vardera framskärm.Precis som Porsche Taycan har Audi e-tron GT två laddluckor, en på vardera framskärm.
Precis som Porsche Taycan har Audi e-tron GT två laddluckor, en på vardera framskärm. Foto: Audi

Elmotorer och prestanda

Oavsett modellversion är det två elmotorer som gäller, båda så kallade permanentmagnetmotorer av synkron typ, där den ena driver framhjulen och den andra framhjulen. Den bakre har samma finess som motsvarande hos Taycan, nämligen tvåväxlad kraftöverföring. Den lägre växeln används vid låg fart och kraftiga accelerationer och den högre, som har lång utväxling, används vid högre hastigheter och är bättre på att inte slösa på allt för mycket energi.

1 AV 3
Foto: Audi
2 AV 3
Foto: Audi
3 AV 3
Foto: Audi

Det som skiljer drivlinorna åt är effektuttaget. Instegsversionen e-tron GT quattro har sammanlagt 476 hästkrafter (350 kW) och 630 newtonmeter. RS e-tron GT har i stället 598 hästkrafter och 830 newtonmeter. Båda har, via Launch Control-funktionen, ett boost-läge som tillfälligt (under 2,5 sekunder) ökar effekten till 530 respektive 646 hästkrafter.

0-100 km/h tar för e-tron GT 4,1 sekunder vilket kan jämföras med Porsche Taycan 4S (530 hk, 4,0 sekunder). Samma sprint tar för RS e-tron GT 3,3 sekunder, vilket kan jämföras med Porsche Taycan Turbo (680 hk, 3,2 sekunder). Taycan Turbo S är halvsekunden snabbare med 0-100 km/h på 2,8 sekunder, men så har den också hela 761 hästkrafter (i boost-läget).

https://youtu.be/StkkIdBY5r0?t=607

Filmen ovan tar dig igenom världspremiären av e-tron GT.

Pris och lansering

Audi meddelar att försäljningen tjuvstartar nu i februari samt att återförsäljarna får ta del av de båda e-tron GT-modellerna under maj månad. Kundleveranserna är planerade att inledas månaden därpå, med andra ord i juni. Tidigare uppgifter har pekat på en produktionsstart någon gång under årets andra kvartal.

Priset börjar på 1 158 000 kronor, då får man en Audi e-tron GT quattro. Slänger man upp 1 573 000 kronor får man i stället prestandaversionen Audi RS e-tron GT. Audi lägger sig alltså snäppet under Porsche vars likvärdiga modeller kostar från 1 180 000 kronor (Taycan 4S) samt 1 710 000 kronor (Taycan Turbo).