Audi e-tron officiell – som prototyp
På årets Genèvesalong är Audis största nyhet elektriska suven e-tron prototype. Audi beskriver bilen som en sportig premiumsuv med lång räckvidd och som ska rulla ut på vägarna under slutet av 2018.
Det har varit mycket snack om Audis kommande elektriska suv under flertalet år, suven som ett tag spåddes få namnet Q6 e-tron men som i slutet av 2016 bekräftades namnges Audi e-tron, kort och gott. Vi har sett den som konceptbil men denna gång är det äkta vara – nästan.
När det nu är bilsalongdags i Genève (den öppnade tidigare i dag men öppnar för allmänheten för i övermorgon) visar Audi upp modellen som kanske framför allt ska ta sig an Tesla Model X. Men det är alltså inte en strikt produktionsbil vi får se, inte heller en konceptbil. I stället är det en prototyp av produktionsbilen som enligt Audi ska lanseras i ett första steg i Europa under slutet av 2018. På bilderna här ser vi e-tron prototype, som prototypen heter, i två utföranden – med konceptbilsliknande ytterbackspeglar (som i själva verket är kameror) och med konventionella doningar.
Audi är hemliga av sig då de inte presenterar godbitarna, det vill säga drivlinan och dess olika komponenter. Det enda de egentligen avslöjar är att färdiga e-tron ska ha en räckvidd som är anpassad för längre resor och att omfattande laddalternativen ska vara så omfattande att körningen ska kunna genomföras utan några som helst kompromisser. Vid tidigare uttalanden, bland annat när konceptbilen presenterades, talades det som 50 mils räckvidd och väldigt korta laddtider. Det pratas även i dag om korta laddtider, men inte så precist som tidigare. Med en laddeffekt på 150 kilowatt säger man att bilen är redo för längre resor redan efter 30 minuter. Tidigare, med samma höga effekt, talades det om att konceptbilen (som visades 2015) nådde full laddning efter 50 minuter och då var redo för 50 mils körning. I den snart tre år gamla konceptbilen satt litiumjonbatterier med en kapacitet på 95 kWh.
I övrigt beskriver Audi modellen som en sportig premiumsuv med elektrisk quattro-fyrhjulsdrift som rymmer fem åkande och gott om bagage. Hur stor den är får vi inte veta men om vi återigen gör en tillbakablick två och ett halvt år i tiden ser vi att konceptbilen var 488 centimeter lång, alltså hela 17 centimeter kortare än Q7.
Just nu körs omkring 250 exemplar av prototypen på fyra kontinenter för att ta fram viktig testdata i olika miljöer och situationer. Några av bilarna rullar exempelvis redan i Genève, vilket vi skrev om i går. Totalt ska bilarna avverka över en halv miljon mil och över 85 000 timmars körning.
När testverksamheten, som även inkluderar utvärdering av olika laddalternativ, är i hamn ska Audi e-tron börja byggas i märkets koldioxidneutrala fabrik i Bryssel. Produktionsstarten sker senare under 2018 då även modellen ska lanseras i Europa.
När e-tron är lanserad är det tänkt att Audis ”elektriska tåg” ska rulla på. Innan utgången av 2020 ska ytterligare två elbilar lanseras och innan 2025 har övergått till 2026 ska den Ingolstadt-baserade biltillverkaren ha fler än 20 laddbara modeller i sitt program.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se