Audi e-tron Sportback kör 50 mil på el – lanseras 2019
Ännu en elektrisk konceptbil som står utställd på salongsgolvet i Shanghai i år är Audis konceptbil e-tron Sportback. Med hög effekt och lång räckvidd är den tänkt att kliva in på elbilsmarknaden om cirka två år.
Det är inte bara Volkswagen som visar upp en elektriskt driven crossover-konceptbil på bilsalongen i Shanghai, koncernkollegorna Skoda och Audi har också sina motsvarigheter utställda i storstaden med 24 miljoner invånare. Skodas bil Vision E berättar vi mer om lite senare, Audis elektriska konceptbil e-tron Sportback tar vi här och nu.
– 2018 börjar vi med Audi e-tron, den första helt eldrivna bilen i sitt segment som kan användas för dagligt bruk. Med en räckvidd på mer än 500 kilometer och den speciella känslan av att köra eldrivet är denna sportiga suv ett måste under nästa decennium. Redan 2019 startar produktionen av Audi e-tron Sportback – en coupe som dessutom känns igen som elbil redan vid den första anblicken, säger Audi-chefen Rupert Stadler i samband med presentationen.
Audi e-tron Sportback är, likt Volkswagen I.D. Crozz, en suv med kraftigt coupéformad taklinje. En crossover helt enkelt, eller CUV som bilbranschen kallar typen. En högbyggd Audi A7 Sportback skulle den också kunna kallas. Grundidén är alltså densamma som hos I.D. Crozz men e-tron Sportback ser slankare ut, trots att den är betydligt större.
Den är 490 centimeter lång vilket gör den 27,5 centimeter längre än I.D. Crozz. Axelavståndet är således också mer tilltaget hos Audin då det mäter 293 centimeter, nästan 16 centimeter längre än hos Volkswagens crossoverelbil. e-tron Sportback är alltså en rejäl pjäs men mot Q7 står den sig slätt då den är drygt 15 centimeter kortare.
Även Audi har gjort sin konceptbil strikt fyrsitsig, något vi inte tror kvarstår när bilen väl ska börja produceras i en form eller annan. Trots sin storlek är den ingen lastare av rang, vilket kan förklaras av den starkt sluttande bakrutan som stjäl en hel del utrymme. Mellan 550 och 1 450 liter ryms där bak beroende på om bakre stolarna är nedfällda eller inte.
Precis som med Volkswagen I.D. Crozz kommer Audi e-tron Sportback med ljusteknik utöver det vanliga, den kan nämligen kommunicera med omgivningen. När ägaren/brukaren närmar sig bilen hälsar bilen denna person välkommen med just ljusen som kan animera olika mönster.
I fronten finns högupplösta laserprojektorer som fungerar som strålkastare för både hel- och halvljus. Digital Matrix Light, DML, kallar Audi tekniken som tack vare den höga upplösningen kan projicera ljusmarkeringar av olika slag på vägen.
Under karossen gömmer sig inte mindre än tre elmotorer varav en är placerad vid framaxeln och de två övriga vid bakaxeln. Tillsammans driver de alla fyra hjulen (quattro så klart) med totalt 435 hästkrafter. I ett speciellt boost-läge, som är tillgänligt under en begränsad tidsperiod, utvecklas hela 503 hästkrafter och 800 newtonmeter. 0-100 km/h går för övrigt på raska 4,5 sekunder.
Allt handlar dock inte om effekt, energiförbrukningen har också legat i fokus när konceptbilen utvecklades. Energiåtervinning och frirullningsfunktion finns, så även ett avancerat styrsystem som med hjälp av inkommande parametrar från bilens laddstatus, sensorer, navigationssystem och realtidsinformation från trafiken beräknar hur drivlinan ska agera på bästa sätt vid ett visst tillfälle. Även luftmotståndet påverkar energiförbrukningen och e-tron Sportback kan höja eller sänka sig 6,3 centimeter för att påverka luftflödet runt bilen.
Ett litiumjonbatteripaket är placerat platt i golvet mellan hjulaxlarna för att ge bilen så låg tyngdpunkt som möjligt. Dess kapacitet uppgår till 95 kWh och sägs räcka för stinter längre än 50 mil enligt den europeiska körcykeln som snart inte längre är aktuell då den ersätts med en bättre och mer verklighetsbaserad cykel. Med en laddare på 150 kW ska batteriet på 30 minuter kunna laddas så pass att det finns energi lagrad för 40 mils körning.
Batteriet kan även laddas trådlöst över en induktionsplatta. Då ligger laddeffekten på 11 kW.
– Det är ett medvetet beslut att visa Audi e-tron Sportback för första gången i Shanghai. Kina är världens viktigaste marknad för eldrivna fordon. Det gäller såväl infrastruktur, finansiellt stöd som försäljning. Det finns redan ca 150 000 laddstationer i landet med ytterligare 100 000 innan slutet av 2017. Vi är väl rustade för denna snabba tillväxt. Under de kommande fem åren kommer vi att erbjuda fem e-tron modeller i Kina, inklusive de helt eldrivna med en räckvidd på mer än 500 kilometer såsom Audi e-tron Sportback, säger Dietmar Voggenreiter som är marknads- och försäljningsdirektör hos Audi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se