Audi e-tron Sportback officiell med svenska priser
Audi presenterar nu en slankare variant av e-tron kallad e-tron Sportback. Mycket är identiskt med vanliga, elektriska suven. Två varianter erbjuds; e-tron Sportback 55 quattro och e-tron Sportback 50 quattro.
Den helelektriska suven Audi e-tron presenteras på den pågående bilsalongen i Los Angeles i en ny version, e-tron Sportback. Sportback har en betydligt mer coupélik profil än vanliga e-tron, och kan i det närmaste liknas vid en högrest Audi A7 Sportback. Men yttermåtten är lika. Längd och bredd är exakt desamma som för vanliga e-tron, alltså 4,90 meter i längd och 1,94 meter i bredd. Höjden har minskat minimal med 13 millimeter.
Drivlinorna är desamma som i e-tron. E-tron Sportback 55 har ett batteri på 95 kWh och en räckvidd på 44,6 mil i WLTP-körcykeln. Det är 3,5 mil mer än den normala suv-versionen av e-tron. Den slankare karossen förklarar 10 kilometer av räckviddsförbättringen, men Audi har också putsat på andra detaljer. Den främre elmotorn kopplas ifrån oftare, värmen arbetar snålare och en större andel av batterikapaciteten utnyttjas. Nu används 86,5 kWh (nettokapacitet) av 95 kWh (bruttokapacitet), tidigare utnyttjade man 83,6 kWh. Dessa förändringar kommer att genomföras även på vanliga e-tron, som efter det får räckvidden utsträckt till 43,6 mil.
TEST: Audi e-tron mot Mercedes EQC och Tesla Model 3
Toppfarten är begränsad till 200 km/h och 0-100 km/h tar 5,7 sekunder med boost-funktion som utnyttjar alla 408 hästkrafter.
Instegsmodellen e-tron Sportback 50 quattro har, precis som basmodellen av vanliga e-tron, det mindre batteriet på 71 kWh med en räckvidd på 34,7 mil. Toppfarten för ”lillen” är begränsad till 190 km/h. Elmotorn ger 313 hästkrafter i Sportback 50 som accelererar 0-100 m/h på 6,8 sekunder.
Höga hastigheter är alltid dränerande för elbilar, men Audi e-tron Sportback 55 quattro löser en del av problemet genom att klara snabbladdning med 150 kW. Lillebror Sportback 50 klarar snabbladdning på upp till 120 kW.
Laddstoppen lär bli täta längs motorvägen men uthärdligt snabba – i bästa fall 30 minuter från noll till 80 procent – om det inte är kö till snabbladdaren.
TEST: Audi e-tron mot BMW i3, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace och Kia e-Niro
Invändigt känner vi igen oss från vanliga e-tron. Instrumentpanelen med de två stora bildskärmarna har plockats över utan ändringar.
Kupén är femsitsig och baksätet erbjuder enligt Audi en takhöjd som endast är två centimeter sämre än i vanliga e-tron.
Bagageutrymmet rymmer 615 liter upp till insynsskyddet och det är något mindre än vanliga e-tron som lastar 660 liter. Lastar man upp till taket med fällt baksäte är skillnaden större men ändå överraskande liten: 1 655 liter mot 1 725 liter.
I Sverige kommer e-tron Sportback att börja levereras under våren 2020. e-tron 50 Sportback quattro kostar från 827 000 kronor och e-tron 55 Sportback quattro från 919 400 kronor. Som en jämförelse kan nämnas att vanliga e-tron 55 quattro kostar från 897 400 kronor och e-tron 50 quattro kostar från 695 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se