Audi och Hyundai vill samarbeta
Som vi nämnde tidigare i dag blir allianserna inom bilindustrin allt fler. Den senaste i raden är en mellan tyska Audi och koreanska Hyundai. Dock är inget ännu färdigavtalat.
I morse rapporterade vi om hur Ford och Volkswagen slår ihop sina påsar för att stärka sina respektive positioner på marknaden. Nu nås vi av nyheten att Volkswagen systermärke Audi också har ett samarbete på gång – med Hyundai.
Än så länge är samarbetet bara i planeringsstadiet. Planen är att de båda biltillverkarna ska arbeta tillsammans för att utveckla bränslecellstekniken. Tanken är att utbyta patent och ge varandra tillträde till komponenter som inte är av betydelse på ett konkurrensmässigt vis.
Målet med samarbetet, som ansvariga myndigheter måste godkänna innan något kan gå i lås, är att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för bränslecellsproduktion i större volymer.
I början av 2016 presenterade Audi vätgasdrivna bränslecellsbilen h-tron quattro concept. Som namnet avslöjar rörde det sig om en konceptbil.
– Bränslecellen är den mest konsekventa formen av eldrift och därmed en stark tillgång i vår teknikportfölj för framtidens utsläppsfria mobilitet. Vi sammanför därför våra krafter med starka partners som Hyundai. För att åstadkomma ett genombrott för den hållbara tekniken, är samarbete ett smart sätt att driva innovation till attraktiva kostnader, säger Peter Mertens som numera är utvecklingschef hos Audi (var tidigare utvecklingschef hos Volvo).
– Vi är övertygade om att vårt partnerskap med Audi kommer att visa på framgång för visionen och fördelarna med bränslecellsbilar. Avtalet är ytterligare ett exempel på Hyundais starka engagemang för att skapa en mer hållbar framtid med vätgasdrivna bilar, den snabbaste vägen till en verkligt utsläppsfri mobilitet, säger Euisun Chung som är ställföreträdande styrelseordförande för Hyundai Motor Company.
Hyundais senaste bränslecellsbil heter Nexo och vi var nyligen i Sydkorea och körde den.
Audi har utvecklat bränslecellsbilar i närmare 20 år. Deras första bränslecellsdrivna konceptbilar var en konverterad Audi A2 som fick modellbeteckningen A2H2. Det var 2004 och därefter har man visat upp flertalet bränslecellskonceptbilar, bland annat A7 Sportback h-tron quattro som vi körde i Los Angeles för fyra år sedan.
Hyundai har även de fastnat för vätgasdrivna bränslecellsbilar. Deras ix35 FCEV såldes under några år och är nu ersatt av helt nya Nexo som vi nyligen var och körde nere i Sydkorea.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se