Audi PB18 e-tron visar framtidens supersportbil
På Pebble Beach i helgen ställde Audi ut konceptbilen PB18 e-tron, en elektrisk supersportbil som kan visa vad framtiden har att bjuda på. Den är en förarens bil, till skillnad från många andra konceptbilar.
Audi Sport GmbH, tidigare quattro GmbH, har ansvarat för projektet som lett fram till konceptbilen PB18 e-tron som i helgen avtäcktes på Pebble Beach i Monterey, Kalifornien. Målet har varit att ta fram en bil som föreställer hur märket tänker sig en framtida supersportbil. PB18 e-tron är med andra ord elektrisk. Däremot är den inte självkörande som många andra konceptbilar, exempelvis Aicon som Audi visade på Frankfurtsalongen förra hösten och som PB18 e-tron delar en del släktskap med, bland annat delar av hjulupphängningen.
Interna projektnamnet för PB18 e-tron var ”Level Zero”, ett namn som valdes för att illustrera att det inte handlar om en autonom bil enligt nivå 3, 4 eller 5. PB18 e-tron är alltså en förarens bil, det är föraren som styr, gasar och bromsar.
En speciell lösning hos Audi PB18 e-tron är att föraren kan manövrera bilen från två olika positioner, förarstolen är nämligen, tillsammans med ratt och all instrumentering, flyttbar i sidled. När föraren är ensam kan paketet placeras mitt i kupén och det hela påminner om hur det ser ut i en LMP1-bil, exempelvis Audi R18 e-tron quattro som vunnit Le Mans 24-timmars ett antal gånger. Att flytta hela förarmiljön möjliggörs genom att bilen saknar mekaniska kopplingar, gas, broms och ratt är sammanlänkade elektroniskt, ”by-wire” eller ”drive by wire” som det kallas.
– Vi vill ge föraren en upplevelse som man annars bara får i racingbilar som Audi R18. Det är därför vi skapade interiören runt den ideala förarpositionen i mitten. Inte desto mindre har vårt mål också varit att ge PB18 e‑tron en hög grad av vardagskapacitet, inte bara för föraren, utan också för en passagerare, säger Gael Buzyn som är chef för Audi Design Loft i Malibu där Audi PB18 e-tron skapades.
PB18 e-tron, där förkortningen står för Pebble Beach och hänvisning till släktskapet med Le Mans-bilen, är 4,53 meter lång och har sin tyngdpunkt framför bakaxeln, strax bakom sätena. Där finner vi dock ingen motor som i en mittmotorsportbil, i stället har batteripaketet placerats där. Batterierna har en total kapacitet om 95 kWh vilket sägs räcka till mer än 50 mils körning. Bilen är förberedd för högspänningsladdning – 800 volt – vilket ska göra det möjligt att ladda batterierna fulla på enbart 15 minuter. Induktionsladdning är möjligt.
Kraften från batterierna når tre elmotorer varav en är placerad för att driva framhjulen och två driver bakhjulen. Totalt handlar det om en effektsiffra på 500 kW (680 hk) som fördelas 150 kW (204 hk) fram och 350 kW (476 hk) bak. En overboost-funktion gör att 570 kW (775 hk) kan uppnås under en kortare stund. Maxvridet anges till 830 newtonmeter och sprinten från stillastående till 100 km/h sägs (teoretiskt) på ungefär två sekunder.
PB18 e-tron skiljer sig från dagens supersportbilar med en klart shooting brake-inspirerad design. Den har med andra ord ett kombistuk à la Porsche Panamera Sport Turismo. Bagageutrymmet rymmer till och med mer i Audin än i Porschen – 470 liter jämfört med 425.
Takvingen som är några storlekar större än på en vanlig kombi fälls ut vid en viss hastighet. Den är dessutom tudelad så att den blir bredare för mer högfartsstabilitet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se