Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback officiella
Audis nya eldrivna suv har mycket gemensamt med sina syskon Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq iV. Q4 e-tron blir däremot först ut med fyrhjulsdrift och starkare drivlina.
Suven Audi e-tron och sportbilen e-tron GT må ha varit märkets första satsning på elbilar, men de kostar båda kring miljonen och uppåt. Nu kommer en elbil med fyra ringar i fronten för folket, och kanske främst för tjänstebilsföraren.
Även om Q4 e-tron är helt ny känner vi igen effektsiffrorna. Bilen bygger på samma plattform (Volkswagen Group MEB) som syskonen VW ID.3 och ID.4 samt Skoda Enyaq iV.
Instegaren Q4 35 e-tron driver på bakhjulen och har ett mindre batteripaket på 52 kWh netto. Räckvidden stäcker sig till 34,1 mil enligt WLTP i blandad körning. Laddheffekten hemma är som bäst 7,4 kW och vid en snabbladdare 100 kW.
Mellanversionen Q4 40 e-tron är också bakhjulsdriven men har det större batteriet på 72 kWh. Laddningshastigheten hemma är här aningen starkare på 11 kW och snabbladdas med likström med 125 kW. Räckvidden för det större batteriet är 52 mil.
Än så länge påminner specifikationerna om ID.4 och Enyaq, men trumfkortet heter Q4 50 e-tron quattro. Bilen har det större batteriet, men i stället för en motor får Q4 50 e-tron quattro två motorer som driver alla fyra hjulen, något som syskonen saknar. Förvisso skvallras det för fullt om att en fyrhjulsdriven ID.4 ska komma senare under 2021 med tillägget GTX.
Q4 går även att få som coupésuv, på Audi-språk kallad Sportback (dock finns inte mellanversionen som Sportback märkligt nog). Du straffas med sämre bagageutrymme givetvis, får ett snitsigare formspråk möjligen och cirka en mils längre elräckvidd.
Utseendet är rejält tilltaget med en stor gapande front. Storleksmässigt placerar sig Q4 e-tron mellan Q3 och Q5 med en längd på 459 centimeter. Närmast exakt som ID.4. Bilen är i övrigt 186,5 centimeter bred och 161,3 centimeter hög. Invändigt saknas så klart en kardantunnel vilket bör ger goda utrymmen. Pluspoäng också för det tredelade baksätet, det saknar ID.4. Bagaget sväljer 520-1 490 liter, Sportback 535-1 460 liter.
Värmepump för effektiv värmning av kupén ingår inte i 35-versionen, för den krävs att du kliver till Q4 e-tron 40 med Proline-utrustning.
Invändigt är det typisk Audi-look, med skarpa linjer och svarta detaljer. Standard är det digitala mätarklustret framför ratten och skärmen i mittkonsolen är på 10,25 tum. En större 11,6 tums skärm kommer senare. Framför föraren finns en head up-display med så kallad augmented reality. Enkelt beskrivet kan den projicera grafik framför dig som ger en känsla av att grafiken faktiskt verkligen på plats. Till exempel en pil som visar åt vilket håll du ska köra i en korsning.
https://datawrapper.dwcdn.net/Kbv5h/1/Progressiv styrning är ett tillval men standard i starkare quattro-versionen. Sportstötdämpare som sänker bilen 15 millimeter finns som tillval samt adaptiva sådana.
Dragvikten är 1 000 kg, för quattro-versionen 1 200 kg. Max taklast 75 kg.
För första gången i en Audi går det även få ljudsystem från amerikanska Sonos, mer kända för att tillhandahålla smart hemmaljud.
Priset är från 475 000 kronor för instegaren. Mellanversionen med Proline kostar från 564 700 kronor och fyrhjulsdrivna Q4 e-tron 50 quattro med Proline advanced kostar från 641 900 kronor. Sportback-kaross kostar cirka 23 000 kronor. Lansering sker i juni i år, medan Sportback kommer senare under sommaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se