Audi Q5, A6, A7 och A8 TFSI e – fyra nya laddhybrider
Nästa vecka avtäcker Audi inför publik fyra nya laddhybrider i form av Q5 TFSI e, A6 TFSI e, A7 Sportback TFSI e och A8 TFSI e. Tre förstnämnda modellerna erbjuds i två olika effektutförande, samtliga har över fyra mils elektriskt räckvidd och lanseras under 2019.
Mildhybriderna, laddhybriderna och elbilarna duggar tätt nu. Om det inte handlar om den ena varianten handlar det om någon av de andra. Denna gång handlar det om laddhybrider, fyra stycken för att vara mer exakt, eller till och med sju om man ska hårdra det.
Audi presenterar nämligen i dag laddhybriderna Q5 TFSI e, A6 TFSI e och A7 Sportback TFSI e som var och en finns i två olika utföranden (läs två olika effektnivåer) samt A8 TFSI e som bara finns i ett utförande. Audi meddelar samtidigt att deras väl inarbetade beteckning ”e-tron” från och med nu inte längre ska användas på laddhybriderna (exempelvis A3 e-tron och Q7 e-tron) utan enbart på elbilarna, så som Audi e-tron. Laddhybriderna går under samlingsbeteckningen ”TFSI e”, det vill säga en bensinmotor i kombination med en elmotor. Den nya beteckningen ska inte på något vis förväxlas med den gamla beteckningen ”TDI e” som användes på extra snåloptimerade dieselmodeller, exempelvis A4 2,0 TDI e. På den tiden stod alfabetets andra vokal för ”efficiency”.
Q5 TFSI e
Suven Q5 TFSI e finns i två utföranden – 50 TFSI e quattro och 55 TFSI e quattro (sistnämnda S line-utrustad). Total uteffekt hos 2,0 TFSI-motorn och elmotorn, som är integrerad i växellådan, ligger på 299 hästkrafter hos förstnämnda och 367 hästkrafter hos sistnämnda. Maxvridet uppgår till 450 respektive 500 newtonmeter.
Litiumjonbatterierna, som är placerade under bagagerumsgolvet, har en lagringskapacitet på 14,1 kWh. Audi skriver att batteriets kylkrets är integrerad med elmotorns och kraftelektronikens lågtemperaturskrets, samt att en värmepump säkerställer en effektiv fördelning av värmen som tillförs dels på elektrisk väg och dels via bilens överskottsvärme.
Räckvidden på enbart el uppges till över fyra mil, och det enligt WLTP-körcykeln.
A6 TFSI e och A7 Sportback TFSI e
Sedanen A6 TFSI e (någon kombi ser vi inte på bilderna eller i pressmeddelandet) och halvkombin A7 Sportback TFSI e har samma drivlinor som ovan beskrivna Q5 TFSI e, men med den skillnaden att batteripaketet under bagagerumsgolvet har en annan cellstruktur, dock med samma kapacitet på 14,1 kWh. Även dessa båda modeller finns i två olika utföranden – 50 TFSI e quattro och 55 TFSI e quattro (sistnämnda S line-utrustad) – med effektnivåer på 299 samt 367 hästkrafter (450 och 500 newtonmeter). Räckvidden är över fyra mil enligt det nya sättet att mäta, det vill säga WLTP.
A8 TFSI e
Lyxsedanen A8 TFSI e har samma batteri på 14,1 kWh som A6 TFSI e och A7 Sportback TFSI e men erbjuds enbart i ett utförande kallat A8 L 60 TFSI e quattro som innebär en 3,0 liter stor TFSI-motor som samarbetar med den i växellådan placerade elmotorn. Tillsammans står de för 449 hästkrafter och 700 newtonmeter. En annan skillnad mellan TFSI e-versionen av A8, jämfört med TFSI e-versionerna av Q5, A6 och A7, är växellådan. Medan A8 har en åttastegad tiptronic-automatlåda har de övriga sjuväxlade S tronic-dubbelkopplingslådor.
Olika körlägen
När motorn startar i någon av ovan nämnda laddhybrider gör den det i EV-läget, det vill säga det läge som prioriterar körning på elektricitet så mycket som det är möjligt. Som förare finns det ytterligare två lägen att välja mellan – Auto som avgör vilken drivkälla som är bäst för stunden, och Hold som sparar krämen i batterierna så långt det är möjligt för att på så vis kunna köra utsläppsfritt vid ett senare tillfälle.
Audi drive select innebär ytterligare fyra inställningsmöjligheter som påverkar bland annat gasresponsen, växlingarna, styrningen och chassit. Comfort, Efficiency, Auto och Dynamic heter lägena.
Under själva körningen får föraren dessutom omedelbar feedback från bilen för att kunna köra så energieffektivt som möjligt. Med hjälp av en rad olika parametrar från bland annat navigationssystemet och bilens sensorer ges föraren signaler visuellt och via den aktiva gaspedalen när det exempelvis är dags att lätta på högerfoten. Bilen kan, vid helt gaspedalsuppsläpp, frirulla i hastigheter upp till 160 km/h, det vill säga då stängs både förbrännings- och elmotorn av. Detta är dock bara möjligt om växelväljaren är i läget D, drivlineläget är i Auto och Audi drive select i Efficiency.
Q5 TFSI e, A6 TFSI e, A7 Sportback TFSI e och A8 TFSI e ska samtliga marknadslanseras senare under 2019, men först ska de ställas ut på bilsalongen i Genève med start nästa vecka.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se