Audi Q8 e-tron – tre snabba från provkörningen
Audi har uppdaterat elbilen e-tron som numera lystrar till namnet Q8 e-tron. Teknikens Världs Mikael Stjerna har kört den. Vi kollar hur det gick.
Hej Mikael, det är inte helt lätt att se skillnad på e-tron och nya Q8 e-tron.
– Jag håller med. För en oinvigd är det svårt att avgöra vilken variant som man betraktar. Men Audi har inte lagt krutet på utsidan, i stället är det under skalet som de största förändringarna har skett.
– Sänkt luftmotstånd, effektivare elmotorer och batterier som utnyttjas bättre har lett till betydligt längre räckvidd än tidigare. Upp till 60 mil per laddning. Den starkare 55-modellen, som jag körde, har fått förhöjd laddeffekt och kan hantera 170 kW.
Hur är den att köra?
– Audi e-tron har alltid varit en bekväm och tyst suv. Q8 e-tron är minst lika bekväm och tyst. Ingenjörerna i Ingolstadt har filat på bland annat styrningen och fjädringen.
– Lika behaglig på långturen är inte prestandamodellen SQ8 e-tron som jag också rattade vid provkörningen. I mitt tycke för stum även i komfortläget.
Vad kostar Q8 e-tron och när kommer den till Sverige?
– Q8 e-tron säljs sedan november månad och enligt en pågående kampanj kostar modellen från 799 900 kronor. De svenska Audi-handlarna får in bilen i slutet av februari och leverans till svenska kunder inleds under våren.
I Teknikens Värld nummer 1/2023, som finns ute i butik nu, bjuder Mikael på en fullmatad provkörningsrapport där du får veta allt som är värt att veta om nya Audi Q8 e-tron.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se