Audi R8 läggs ned – efterföljaren blir eldriven
Audis sportbil R8 går ur tiden nästa år. Efterföljaren tar både gamla och nya grepp – och får ett nytt namn.
Att nästa generation av sportbilen R8 blir eldriven kommer inte som någon överraskning. Nu har emellertid brittiska Autocar fått insiderinformation om den kommande bilen och ödet för dagens bensindrivna R8.
2023 kommer den R8 vi känner i dag att gå ur produktion. Den sista versionen, som presenteras senare i år, blir en bakhjulsdriven toppmodell som delar 60 procent av sina komponenter med bilen i GT3-utförande, enligt Audi Sports vd Sebastian Grams.
Med nya generationen av modellen kommer produktionen flyttas från Böllinger Höfe för att kunna öka kapaciteten av de eldrivna suvarna e-tron och RS E-tron GT, men sportbilen kommer fortfarande att byggas för hand.
Även designmässigt kommer nya R8 ta nya grepp men konceptet med en tvådörrars sportbil står kvar liksom att den ska ha mer hästkrafter än allt annat i Audiväg. Med eldriften kommer även modellnamnet R8 stryka på foten.
LÄS MER: Nya Audi R8 LMS GT3
Vilken teknik bilen ska baseras på är dock oklart. Det kan röra sig om Volkswagenkoncernens SSP som även Porsche ska använda sig av. Ett annat alternativ är den nya plattform som Porsche nu utvecklar för nästa generation 718 Boxster/Cayman som enligt Porsche kommer ”i mitten av detta årtionde”. Den lösningen skulle bäst axla R8:ans arv då batterierna är centralt placerade för att ge en mittmotorbils karaktäristiska uppträdande.
Vi har tidigare sett R8 med eldrift: konceptet e-tron från 2009. Audi byggde också senare flera prototyper med eldrfit (på bilden överst) i utveckligssyfte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se