Audi RS e-tron GT – tre snabba från provkörningen
Audis andra eldrivna modell finns nu på svensk mark och Teknikens Världs Erik Wedberg provkör. Hur är Audis nytolkning av Gran Turismo-konceptet?
Hej Erik, du sitter och kör Audi RS e-tron GT. Hur är den?
– Det får jag tyvärr inte säga än. Audi har tvingat oss att vänta med att berätta vad vi tycker om bilen. Lite lustigt är det eftersom Hans Hedberg körde just RS e-tron GT som prototyp i höstas och fick berätta precis hur den kändes. Men jag kan i alla fall säga att när man står bredvid den så uppfattas den som väldigt låg, bred och svulstig. Kusinen Porsche Taycan framstår som ganska diskret i jämförelse.
Till vilka kunder tror du att e-tron GT riktar sig?
– Audi säger att de vill göra en nytolkning av den klassiska Gran Turismo-beteckningen. Man ska kunna åka fort och bekvämt och nu även eldrivet. e-tron GT delar i stort sett all teknik med Porsche Taycan och jag har lite svårt att bena ut varför man skulle välja den ena eller andra.
Hur står den sig prismässigt mot Taycan?
– Det där måste man nästan vara matematikprofessor för att reda ut. e-tron GT lanseras nu i två utföranden: e-tron GT quattro som kostar från 1 158 000 kronor och värstingen RS e-tron GT som kostar från 1 573 000 kronor. Båda har batterikapacitet på 83 kWh netto och två elmotorer. RS-modellen har 646 hästkrafter och är närmast jämförbar med Taycan Turbo som kostar ungefär 200 000 kronor mer men är också lite starkare.
Hela provkörningsrapporten bjuder Erik på i kommande nummer av Teknikens Värld, och förstås här på teknikensvarld.se för dig som är Premium-prenumerant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se