Audi satsar på snabbare laddning och egna lounger
Elbilen laddas väldigt snabbt.
Under tiden kan du koppla av i en lounge.
Det är Audis modell för bekvämare laddning av elbilar. Hela modulen ska dessutom vara mobil.
Tänk om man kunde ladda elbilen väldigt snabbt och samtidigt kunna koppla av i en bekväm miljö – i stället för att stå och frysa på någon vindpinad parkeringsplats.
Det har Audi tagit fasta på när de skapat ”Audi charging hub”.
Ett gäng gamla elbilsbatterier har monterats i flyttbara containers. Batterierna laddas via solceller på taket och via en elkabel från vanliga nätet.
Paketet byggs ihop med snabbladdare som ska ge totalt sex laddpunkter en möjlighet att ladda upp till 300 kW. Hela stationen har en laddkapacitet på 2,45 MWh. Laddhubben ska kunna flyttas runt och användas till exempel vid olika evenemang.
Laddas långsamt – laddar snabbt
En Audi e-tron GT kan som exempel laddas med upp till 270 kW. Klarar stationen att maximera den kapaciteten kan du ladda bilen med tio mils körning på fem minuter, eller från 5 procent till 80 procent i batteriet på 23 minuter. Då hinner du precis springa up till loungen och ta en kopp kaffe.
Audis mobila snabbladddningshub skvallrar också om hur laddning av elbilar kan komma att ske i flerfamiljshus och större parkeringsplatser i framtiden. Stora batteripaket som laddas långsamt kan bli lösningen på problemet med effektbrist i fastigheter och på platser utan de grövsta elkablarna. De stora batteripaketen laddas då med solceller eller vindkraft över lång tid men kan de hög effekt till elbilar under när de behövs.
– Laddningshubben visar på vårt engagemang i den elektriska eran och hur Audi tänker. En sådan flexibel högeffektiv laddningsstation kräver inte mycket från det lokala elnätet och har ett hållbart batterikoncept. Våra kunder drar fördel av det på flera sätt: från möjligheten att göra reservationer, tillgång till en lounge och korta väntetider tack vare ultrasnabb laddning. Det är genomgående premium” säger Oliver Hoffmann, utvecklingschef för Audi AG i Audis ledningsgrupp.
Laddhubbarna ska testas i Tyskland i sommar och är planerade att gå i drift till hösten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se