Audi charging hub kräver inga markarbeten, hela anläggningen står direkt på marken.

Audi satsar på snabbladdning i storstad

Audi rullar ut sin lösning för snabbladdning i stadskärnorna. Audi charging hub kräver inga markarbeten och med hjälp av second life-batterier jämnar man ut effektbehovet. Vi har besökt den första anläggningen i Nürnberg.

De 15 Autobahn-milen från flygplatsen i München till Audi charging hub i Nürnberg klaras av på strax över en timme. Långa sträckor är farten fri och den Audi e-tron jag sitter i får tidvis löpa fritt. Målet är att prova på hur det är att ladda hos Audi charging hub, en lösning för snabbladdning som skiljer sig lite från de laddstolpar vi vant oss vid längs de stora trafiklederna.
Till att börja med riktar man sig inte till bilister på långresa, utan till storstadsbor som inte har möjlighet att ladda sina bilar hemma. Enligt Audi är laddproblematiken fortfarande den största anledningen till varför man inte skaffar elbil. Här ska man kunna snabbladda någon gång i veckan och sedan klara sig på det. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill