Audi ska bli ledande inom ”klimatneutral premiummobilitet”
30 laddbara modeller om drygt fem år, det ska Audi erbjuda marknaden. 20 av dessa ska vara helt elektriska och redan i höst ska fyra nya laddhybrider introduceras. Parallellt med elektrifierade fordon ska samtliga Audis tillverkningsanläggningar vara klimatneutrala till år 2025. I dag tillverkas elbilen e-tron helt klimatneutral i Bryssel-fabriken.
För att nå uppsatta mål, som innefattar att bli ledande inom ”klimatneutral premiummobilitet”, satsar märket på fyra elbilsplattformar. Den ena är MLB evo-arkitekturen som flertalet modeller inom VW-koncernen redan använder sig av, exempelvis Audi Q7, Lamborghini Urus, Volkswagen Touareg, Bentley Bentayga och Porsche Cayenne, men även Audi e-tron.
Övriga plattformar är J1, som används i Porsche Taycan och som e-tron GT kommer att använda, MEB, som Volkswagen ID.3 baseras på och som även Audi Q4 e-tron ska ha som bas, samt PPE, Porsches och Audis gemensamma ”elbilsplattform för premiumbilar” som Porsche Cayman och Boxster kommer att nyttja parallellt med en ny elektrisk Sportback-modell från Audi.
De laddhybrider som ska släppas senare under innevarande år är A7 Sportback, A8, Q5 och Q7 där elmotorer kombineras med TFSI-bensinmotorer. Audi säger att modellerna får ett nyutvecklat styrsystem som bättre optimerar körningen och eldriften i tätorter.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se