Audi ska bli ledande inom ”klimatneutral premiummobilitet”
Nu berättar Audi att de ska accelerera sin elektrifieringsplan och att företagets ekologiska fotavtryck år 2025 ska vara 30 procent lägre än tio år tidigare.
30 laddbara modeller om drygt fem år, det ska Audi erbjuda marknaden. 20 av dessa ska vara helt elektriska och redan i höst ska fyra nya laddhybrider introduceras. Parallellt med elektrifierade fordon ska samtliga Audis tillverkningsanläggningar vara klimatneutrala till år 2025. I dag tillverkas elbilen e-tron helt klimatneutral i Bryssel-fabriken.
För att nå uppsatta mål, som innefattar att bli ledande inom ”klimatneutral premiummobilitet”, satsar märket på fyra elbilsplattformar. Den ena är MLB evo-arkitekturen som flertalet modeller inom VW-koncernen redan använder sig av, exempelvis Audi Q7, Lamborghini Urus, Volkswagen Touareg, Bentley Bentayga och Porsche Cayenne, men även Audi e-tron.
Övriga plattformar är J1, som används i Porsche Taycan och som e-tron GT kommer att använda, MEB, som Volkswagen ID.3 baseras på och som även Audi Q4 e-tron ska ha som bas, samt PPE, Porsches och Audis gemensamma ”elbilsplattform för premiumbilar” som Porsche Cayman och Boxster kommer att nyttja parallellt med en ny elektrisk Sportback-modell från Audi.
De laddhybrider som ska släppas senare under innevarande år är A7 Sportback, A8, Q5 och Q7 där elmotorer kombineras med TFSI-bensinmotorer. Audi säger att modellerna får ett nyutvecklat styrsystem som bättre optimerar körningen och eldriften i tätorter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se