Audi Sport firar med RS e-tron GT ice race edition
Audi Sport GmbH firar 40 år genom att släppa en version av elbilen RS e-tron GT som har folierats för att påminna om snökristaller och issjöar. 99 exemplar ska byggas.
Audis prestandaavdelning quattro GmbH tog form i samband med rallyframgångarna på 1980-talet, 1983 för att vara mer exakt. Numera heter avdelningen Audi Sport GmbH och fyller i år 40 år.
Det väljer man att fira med att släppa en specialversion av eldrivna prestandabilen RS e-tron GT, en variant av en konceptbil som presenterades i våras. Det handlar mest om dekaler (men inga tröjor, vad vi vet... och där syftade vi förstås på replik ur en klassisk svensk film, vet du vilken så berätta med en kommentar nedan) då bilen har inspirerats av den klassiska sjöistävlingen GP Ice Race i Österrike som har anor tillbaka till 1950-talet.
Audi RS e-tron GT ice race edition, som är specialversionens fullständiga namn, är lackerad i silver samt har folierats med transparenta, vita och lila ytor. Det vita tillsammans med det silverfärgade påstås symbolisera gnistrande snökristaller och isbelagda sjöar. Det lila sägs framkalla bilder av skimrande skidglasögon.
De fyra ringarna i fronten och på bakluckan är vita i stället för – som normalt – kromade eller svarta.
Interiört handlar det om läder med ytor i svart som kontrasteras av ”diamantsilver” och en ratt i en blandning av läder och Alcantara med mittmarkering ”klockan tolv”.
Golvmattorna har fått modiferade RS-logotyper och i infotainmentskärmens nederkant står ”RS e-tron GT ice race edition” samt ”X/99” där sistnämnda tydliggör vilket serienummer bilen har – av totalt 99 stycken som ska erbjudas på den europeiska marknaden.
Maskinellt är det samma grejer som i vanliga RS e-tron GT, det vill säga två elmotorer som gemensamt levererar 598 hästkrafter (440 kW) men under kortare stunder, via en en boost-funktion, kan pressa ur sig 646 hästkrafter (475 kW).
0-100 km/h går på 3,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Räckvidden är uppemot 47 mil.
Vad denna exklusiva och folierade variant kan tänkas kosta berättar inte Audi i dagsläget. I väntan på det tycker vi att du kan läsa vår duell mellan just Audi RS e-tron GT och BMW M5 Competition, helt enkelt el mot bensin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se