Audi Q8 e-tron Sportback och Audi Q8 e-tron. Foto: Audi

Audi uppdaterar e-tron – blir Q8 e-tron

Längre räckvidd, snabbare laddning och större batterikapacitet. Det är vad Audi bjuder på när man uppdaterar e-tron. Dessutom får den ny modellbeteckning. Här är Audi Q8 e-tron.

När Audi e-tron begick sin debut för fyra år sedan hörde den till första vågens europeiska konkurrenter till Tesla, alltså elbilar som man faktiskt vill ha. När vi testade den så sent som i somras kunde vi konstatera att den alltjämt är en mäktig vägvagn som bjuder på avspänd körkänsla och slösande komfort. 

Men den föll igenom på sin höga elförbrukning och korta räckvidd, trots en ganska väl tilltagen batterikapacitet. Bilen var helt enkelt så törstig på el att alla kilowattimmar ändå bara räckte till drygt 30 mils körning mellan laddstoppen. 

Just det åtgärdar Audi nu i och med att man ger e-tron och den mer coupéliknande e-tron Sportback en ansiktslyftning. Samtidigt passar man på att byta namn på bilen till Audi Q8 e-tron. På så sätt undviker man förvirring när man pratar om Audis olika e-tron-modeller, som Q4 e-tron och e-tron GT. Men samtidigt finns förstås en Q8 utan e-tron-suffix i Audi-programmet och det är en helt annan bil. Så viss förvirring kvarstår nog ändå. 

1 AV 6
Audi Q8 Sportback e-tron quattro
Foto: Audi
2 AV 6
Audi Q8 e-tron Sportback.
Foto: Audi
3 AV 6
Audi Q8 e-tron Sportback.
Foto: Audi
4 AV 6
Audi Q8 e-tron Sportback.
Foto: Audi
5 AV 6
Audi Q8 e-tron Sportback.
Foto: Audi
6 AV 6
Audi Q8 e-tron Sportback.
Foto: Audi

Audi Q8 e-tron får bättre laddhastighet, större räckvidd och en ny, mer effektiv elmotor på bakaxeln. Beroende på modell säger Audi att räckvidden ökat med 30–40 procent och ska nu vara upp till 60 mil med det största batteriet. Även om det i dagsläget inte finns några officiella WLTP-siffror på det, så skulle det göra räckvidden betydligt mer konkurrenskraftig. 

Det har man åstadkommit genom att motorn på bakaxeln fått fler lindningar, vilket ska ha förbättrat verkningsgraden och ökat vridmomentet. Därigenom har man också kunnat öka effekten i basmodellen Q8 e-tron 50 med 22 kilowatt eller 30 hästkrafter. De starkare varianterna Q8 e-tron 55 och SQ8 e-tron får oförändrad effekt jämfört med sina omedelbara föregångare. 

1 AV 6
Audi Q8 e-tron.
Foto: Audi
2 AV 6
Audi Q8 e-tron.
Foto: Audi
3 AV 6
Audi Q8 e-tron.
Foto: Audi
4 AV 6
Audi Q8 e-tron.
Foto: Audi
5 AV 6
Audi Q8 e-tron.
Foto: Audi
6 AV 6
Audi Q8 e-tron.
Foto: Audi

Det minsta batterialternativet i basmodellen har fått stryka på foten, i stället är det enda alternativet ett batteri precis som tidigare på 95 kilowattimmar brutto, men där man lyckats kräma ur lite mer nettokapacitet: 89 kilowattimmar. De motorstarkare modellerna får ett nytt batteri om hela 114 kilowattimmar brutto (106 kilowattimmar netto). Med det stora batteriet får man också den maximala snabbladdningshastigheten höjd till 170 kilowatt, i stället för 150 kilowatt som tidigare. 

Vassare körupplevelse ska bilen också bjuda på, med en ny, snabbare styrväxel som ska ge skarpare känsla i ratten och en omkalibrerad, något styvare luftfjädring ska tillsammans med mindre eftergivliga framvagnsbussningar förbättra karosskontrollen. 

Till sist har Audi också filat på formen både på utsidan och på insidan. Framtill syns lite ändringar i hanteringen av linjespelet kring grillen, stötfångaren och luftintagen och baktill finns en ny diffusor. Luftmotståndet har kapats med ett par hundradelar på Cd-skalan, från 0,28 till 0,27 på Audi Q8 e-tron och från 0,26 till 0,24 på den slankare Audi Q8 e-tron Sportback.

MISSA INTE: Nya Volvo EX90 presenterad

1 AV 6
Audi SQ8 Sportback e-tron quattro.
Foto: Audi
2 AV 6
Audi SQ8 Sportback e-tron quattro.
Foto: Audi
3 AV 6
Audi SQ8 Sportback e-tron quattro.
Foto: Audi
4 AV 6
Audi SQ8 Sportback e-tron quattro.
Foto: Audi
5 AV 6
Audi SQ8 Sportback e-tron quattro.
Foto: Audi
6 AV 6
Audi SQ8 Sportback e-tron quattro.
Foto: Audi

Nytt är också att man kan få LED matrix-strålkastare som kan projicera information på vägbanan, bland annat var på vägen man ska hålla sig. Interiört kan man få trämaterial med öppna porer i panelerna, eller, om man vill bättra på sin miljöstatus, paneler klädda i väv från återvunna plastmaterial. 

Säljstarten sker redan nästa vecka och de första leveranserna på svensk mark väntas i mars-april nästa år. Prislistan startar på 799 900 kronor för Q8 e-tron 50 Proline edition, på 894 400 kronor för Q8 e-tron 55 Proline edition och på 1 013 300 kronor för SQ8 e-tron. Sportback-karossen kostar 26 500 kronor extra. 

LÄS OCKSÅ: Allt om nya Volvo EX90