Audi visar bränslecellssuven h-tron quattro concept
Till den stora bilsalongen i Detroit har Audi i år tagit med sig en suv som inte tar sig fram med hjälp av diesel, däremot med elektricitet som skapas i en bränslecell. Här är konceptbilen Audi h-tron quattro.
Audi har många framdrivningssystem på sin lyra. Förutom motorer konstruerade för bensin och diesel satsar de också på gas och elektricitet. Sistnämnda finns i olika utföranden, antingen som rena elbilar eller som laddhybrider där elen kombineras med bensin eller diesel. Ett annat spår som Audi, likt många andra biltillverkare, nosar på är vätgasdrivning för att generera elektricitet via en bränslecellsstack.
Just vätgasdrivning via bränsleceller är något de visar upp på den pågående bilsalongen i Detroit (en dieseldriven hade knappast blidkat amerikanerna i dagsläget). Där står nämligen en gul suv vid namn Audi h-tron quattro concept.
Den 4,88 meter långa, 1,93 meter breda och 1§,54 meter höga suven (med andra ord storleksmässigt mellan Q5 och A7) innehåller nämligen vad man kallar för femte generationens bränslecellsteknik. Bränslecellsenheten är mindre och lättare samt innehåller mindre platina än tidigare bränslecellskonceptbilar från Audi. Trots det har man lyckats åstadkomma en högre verkningsgrad.
Under motorhuven sitter själva stacken som utgörs av 330 fristående celler. Den har en effekt på 110 kilowatt, men agerar inte på egen hand. För att ge extra kräm till elmotorerna har Audi låtit montera ett litiumjonbatteripack i golvet under kupéutrymmet. Detta batteri kan leverera ytterligare 100 kilowatt under kortare stunder.
Elmotorerna är i sin tur placerade i samband med hjulaxlarna, en fram och en bak, vilket gör bilen till elektrisk fyrhjulsdriven. Den främre levererar 122 hästkrafter medan den bakre ger 190 hästkrafter. Det sammanlagda vridmomentet från de båda elmotorerna uppgår till 550 newtonmeter.
Vätgasen som är nödvändig för bränslecellens funktion förvaras i tre gastankar. Dessa är placerade framför och bakom bakaxeln samt bakom torpedväggen ”i kardantunneln”. Totalt kan de lagra sex kilo vätgas vilket räcker till att köra 60 mil enligt NEDC-körcykeln. Därefter måste bilen uppsöka en vätgasmack för påfyllning, något som tar cirka fyra minuter.
För att ytterligare dryga ut körsträckan har Audi h-tron quattro concept, som toppar 200 km/h och gör 0-100 km/h på under sju sekunder, 320-watts solcellspaneler på taket. Dessa sägs kunna förlänga den årliga körsträckan med ungefär 100 mil – om solen är på humör.
För att ytterligare dra ut på räckvidden har bilens aerodynamik optimerats och gjorts aktiv. Små elmotorer förändrar bilens utformning vid högre hastigheter, exempelvis skjuts sidotrösklarna ut fem centimeter för att strömmande luft ska ta sig förbi bakhjulen utan energikrävande turbulens ska uppstå. Även bakvingen och diffusorn är aktiva för att optimera luftflödet.
Utöver bränslecellstekniken innehåller h-tron quattro concept mycket annat i teknikväg, bland annat för autonom körning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se