Baby-Cyberster kan vara på gång från MG
MG:s kommande roadster Cyberster är för få förunnat tycker märkets chefsdesigner som drömmer om en billigare version för tunnare plånböcker.
MG:s eldrivna roadster Cyberster har skapat rubriker och snart gör den debut under Goodwood Festival of Speed. Modellen ska lanseras nästa år och hylla att märket, som sedan 2005 är i kinesisk ägo, fyller 100 år.
Tankarna må gå till gamla tiders roadstermodeller som märket varit kända för men även en given konkurrent som Mazda MX-5. Men Cyberster är att betrakta som en flaggskeppsmodell och lär knappast bli var mans sak. Märkets designchef Oleg Son är dock inte främmande för att ta fram ett billigare alternativ för tunnare plånböcker, det berättar han i en intervju med australiska Carsales.
Oleg Son beskriver Cyberster som en dröm för en bildesigner och nästa för enkel att formge. Med rätt plattform, fria dimensioner och stora hjul var arbetet ganska enkelt.
– Men den är inte för alla, så min dröm nu är att komma med en MG som kanske skulle vara i Cyber-linjen. Jag vet inte hur jag ska kalla det, i Cyber-familjen, men mycket billigare. Som inte konkurrerar med en mer vanlig bil som MG4, men en bil som du kan använda varje dag, en sportbil med öppet tak, säger han.
En ”Baby-Cyberster” skulle kunna ha mycket gemensamt med MG4 som enligt Oleg Son har fått mycket beröm för sina köregenskaper och som dessutom presenterats i ett ”GTI-utförande” i form av XPower.
– Det var slående när jag läste artiklar och såg videor på sociala medier när folk upptäckte MG4. De kände att bilen var riktigt kul att köra. Det var lite oväntat, säger han.
Oleg Son skulle vilja föra över det i en ”Baby-Cyberster” men det måste också genomsyra designen, menar han, och har bilden ganska tydlig framför sig.
– En bil som du inte oroar dig för mycket för. Cyberster kör du kanske bara på helgen. Men bilen jag pratar om kan du ta till jobbet, skjutsa dina barnbarn i om du är pensionär. En spännande, sexig syster till MG4 men mycket, mycket mer spännande, säger han.
Vad vi på Teknikens Värld tycker om körkänslan i MG4 kan du läsa i testet nedan. Och om allt annat om bilen med för den delen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se