Bakhjulsdriven Porsche Taycan officiell
Det har pratats om en bakhjulsdriven instegsmodell av Porsches elbil Taycan, och nu är den presenterad – i Kina. Om den når andra delar av världen återstår att se.
Porsche Taycan finns i tre utföranden – Taycan 4S, Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Samtliga är fyrhjulsdrivna i och med två elmotorer som tar hand om var sin hjulaxel. Men det har pratats om en enklare och billigare modellversion med en elmotor som driver enbart bakhjulen.
Just en sådan modellversion är nu avtäckt i landet med 1,4 miljarder invånare (Kina). Det finns ännu ingen information som säger att modellen är aktuell för andra delar av världen, men sannolikt kommer den till fler kontinenter så småningom.
TEST: Porsche Taycan Turbo mot Tesla Model S Performance
Porsche Taycan, som modellversionen heter i och med avsaknaden av tilläggsbeteckning, finns i två utföranden. Den enklare varianten har ett 79,2 kWh stort batteri (samma som i Taycan 4S i standardutförande) som skickar sin energi till elmotorn som utvecklar 408 hästkrafter (300 kW). Enligt NEDC-körcykeln, Kina har ännu inte gått över till WLTP, når den 41,4 mil per laddning.
Den andra varianten med bakhjulsdrift har samma batteri som Taycan Turbo och Taycan Turbo S, det vill säga ett batteri med en lagringskapacitet på 93,4 kWh. I detta utförande är elmotorn kraftfulla med en effektsiffra på 476 hästkrafter (350 kW). Här anges räckvidden till 48,9 mil.
PROV: Vi kör Porsche Taycan Turbo S
Oavsett modellversion går 0-100 km/h på 5,4 sekunder, betydligt långsammare än Taycan med dubbla elmotorer som gör samma sprint på 2,8, 3,2 samt 4,0 sekunder. Toppfarten är begränsad till 230 km/h, lägre än de 250 respektive 260 km/h som 4S samt Turbo och Turbo S-versionerna gör.
I övrigt innehåller Taycan mer eller mindre samma detaljer och komponenter som sina fyrhjulsdrivna syskon. Men på en punkt, utöver drivlinan, skiljer sig instegsmodellen från övriga, nämligen lastutrymmet. I och med att bakhjulsdrivna modellen inte har någon främre elmotor har det främre lastutrymmet kunnat ökas med 44 liter. Totalt rymmer Taycan 491 liter.
I Kina kostar bakhjulsdrivna Taycan med lilla batteriet från motsvarande 1,17 miljoner kronor och med stora batteriet från motsvarande 1,26 miljoner kronor. Taycan 4S kostar i Kina från motsvarande 1,52 miljoner kronor. I Sverige kostar Taycan 4S betydligt mindre, från 1,17 miljoner kronor och – om bakhjulsdrivna modellversionen kommer hit – bör den hamna på andra sidan miljonen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se