Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Evan Klein / Meyers Manx

Beach buggyn återuppstår som elbil

Meyers Manx var originalet från 60-talet. Nu återuppstår den på hemmaplan. Men bitarna från Bubbla är borta.

I Sverige var de populärt på 1980-talet att plocka bort karossen från Folkabubblan och i stället montera dit ett badkar av glasfiber. Så fick man en beach buggy, en enkel och kul liten sportbil. Ursprunget stod att finna i Kalifornien, där Bruce Meyers kom på idén i mitten av 1960-talet. Han kallade sin kreation för Meyers Manx och lär ha tillverkat 7 000 karosser fram till 1970, då produktionen lades ned.

Nu återuppstår Meyers Manx, den här gången som elbil. Och av Folkabubblan återstår intet. I stället har Meyers Manx 2.0 Electric en chassistruktur, en monocoque, av aluminium och motorn drivs, som namnet antyder, på el. Eller rättare sagt motorerna, för de är två till antalet: en till vardera bakhjul. Tillsammans producerar de 202 hästkrafter. 

Det räcker till riktigt anständiga prestanda, för bilen väger inte särskilt mycket. Meyers Manx erbjuder två olika batteristorlekar, 20 respektive 40 kilowattimmar, och även med det stora batteriet landar tomvikten på måttliga 750 kilo. Därför ska det inte ens ta fem sekunder att nå 100 kilometer i timmen. Räckvidden anges till 24 respektive 48 mil, beroende på batteristorlek. 

Formen blandar gammalt och nytt.
Formen blandar gammalt och nytt.
Formen blandar gammalt och nytt.
Inget ormbo av avgasrör. Det brukade det annars vara på beach buggys.
Inget ormbo av avgasrör. Det brukade det annars vara på beach buggys.
Inget ormbo av avgasrör. Det brukade det annars vara på beach buggys.
Man anar att framvagnskonstruktionen liknar den ursprungliga Folkabubblans.
Man anar att framvagnskonstruktionen liknar den ursprungliga Folkabubblans.
Man anar att framvagnskonstruktionen liknar den ursprungliga Folkabubblans.
Avskalad interiör.
Avskalad interiör.
Avskalad interiör.
1 AV 4
Formen blandar gammalt och nytt.
Foto: Evan Klein / Meyers Manx
2 AV 4
Inget ormbo av avgasrör. Det brukade det annars vara på beach buggys.
Foto: Evan Klein / Meyers Manx
3 AV 4
Man anar att framvagnskonstruktionen liknar den ursprungliga Folkabubblans.
Foto: Evan Klein / Meyers Manx
4 AV 4
Avskalad interiör.
Foto: Evan Klein / Meyers Manx

En första serie om 50 bilar kommer att levereras till handplockade kunder under nästa år, i ett slags betatest avsett att räta ut de sista skrynklorna i konstruktionen. Den slutgiltiga produktionsversionen kommer sedan att börja tillverkas och levereras under 2024. Vad priset blir säger Meyers Manx inte ett knyst om. 

Bakom projektet står företaget Trousdale Ventures som köpte företaget av Bruce Meyers 2020, bara några månader innan han gick bort, 94 år gammal.