Här är bilarna som kan bli Årets Bil – Volvo utanför
Volvo kan inte upprepa segern i Car of the Year från 2018. Nya elbilen C40 kom inte ens med på listan över kandidater.
I slutet av november vet vi vilka av de här bilarna som gått till final och segraren utses i början på nästa år.
Volvo Cars hade hoppats få med nya elbilen C40 bland kandidaterna till Årets Bil i Europa. Men juryn – bestående av 61 journalister från hela Europa – ansåg att C40 är en version av XC40, som tävlade och vann 2018.
Samma sak drabbade Mercedes med modellerna EQA och EQB som anses vara versioner av GLA och GLB. För att en bil ska vara valbar måste den vara helt ny, inga ansiktslyftningar eller karossvarianter tillåts, och säljas i minst fem länder i Europa. Dessutom ska juryn haft en chans att provköra bilen.
Komponentbristen har ställt till problem för flera tillverkare och deras lanseringar av nya bilar. Bland annat Nissan Ariya, Nissan X-Trail, Kia Sportage och Citroën C5 X samt Opel Astra tillhör de modeller som flyttas fram till nästa år och alltså får tävla om Årets Bil 2023.
Det är fler elbilar med på listan än någonsin tidigare och flera av dem är favoriter att vinna. Volkswagen får lita till sin nya ID.4 då ID.5 anses vara en karossvariant av ID.4.
BMW:s två nya modeller i4 och 4-serie Gran Coupé delar kaross och får därmed tävla tillsammans.
Tesla har aldrig vunnit priset men finns med bland förhandsfavoriterna med sin Model Y. Den ställs främst mot nya Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6, två märken som heller aldrig tidigare vunnit.
En första omröstning sker i slutet av november då juryn utser sju finalister. Vinnaren utses någon gång i slutet av februari eller början på mars. Priset var tänkt att delas ut på bilsalongen i Genève men då salongen ställts in behöver juryn planera om.
Bilarna som kan vinna Car of the Year 2022 (Årets Bil i Europa)
Aiways U5
Audi Q4 e-tron
Audi e-tron GT
BMW 2-serie Coupé
BMW 2-serie Active Tourer
BMW i4/4-serie Gran Coupé
BMW iX
Cupra Born
Dacia Spring
DS 4
DS 9
Ford Mustang Mach-E
Honda HR-V
Hyundai Bayon
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Lexus NX
Lynk & Co 01
Maserati MC20
McLaren Artura
Mercedes C-klass
Mercedes EQS
Mercedes T-klass/Renault Kangoo
MG EHS
MG Marvel R
Nissan Qashqai
Opel Mokka
Peugeot 308
Renault Arkana
Renault Mégane E-Tech Electric
Škoda Fabia
Škoda Enyaq iV
Subaru Outback
Tesla Model Y
Toyota Yaris Cross
Toyota Highlander
Volkswagen ID.4
Volkswagen Caddy
Volkswagen T7 Multivan
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se