Bilder läckta på MG Cyberster
Kineserna väntas lansera en eldriven sportbil inom kort. Tack vare en läcka har vi fått insyn i hur den kommer att se ut och hur mycket effekt den kommer att ha.
Redan i augusti kunde vi rapportera om att kinesiska MG hade en liten, öppen, tvåsitsig roadster i pipeline. Nu får vi veta hur den kommer att se ut och vad den kommer att ha för specifikationer, tack vare en läckt anmälan till Kinas ministerium för industri och informationsteknik.
På bakstammen står namnet MG Cyberster utskrivet med versaler, så vi får anta att det kommer att vara namnet på bilen, precis som den konceptbil tillverkaren visade upp 2021. Det handlar om en eldriven roadster med motorer både fram och bak.
Formerna är inte alls lika vilda som de var på den där konceptbilen för två år sedan, utan MG Cyberster i produktionsutförande påminner mer i formatet om Mazda MX-5. Dimensionerna är något större än Mazdas, med en längd om 454 centimeter, en bredd på 191 centimeter och en höjd om 133 centimeter. Avståndet mellan axlarna är 269 centimeter.
Vad som verkligen skiljer MG Cyberster från sina bensindrivna konkurrenter är vikten. Enligt dokumentationen väver bilen 1 985 kilo, redan innan föraren har satt sig bakom ratten. Tjänstevikten enligt Transportstyrelsen skulle alltså överskrida två ton. Så blir det när man släpa omkring på ett stort och tungt elbilsbatteri. Några specifikationer runt batteriet, det får vi oss dock inte till livs.
Men prestanda lär inte bli särskilt lidande för det, för effekten på motorn där fram är 204 hästkrafter (150 kilowatt) och den där bak producerar 340 hästkrafter (250 kilowatt). Alltså 544 hästkrafter tillsammans. Toppfarten anges till 200 kilometer i timmen.
I dokumentationen får vi också se några av tillvalen som MG tänker erbjuda, bland annat olika fälgar och två olika sufflettkulörer. Tyvärr får vi inte se någon glimt av interiören.
Inte heller får vi veta någonting om när lanseringen kan tänkas ske, eller vad bilen kommer att kosta. Uppfriskande i sammanhanget är åtminstone att märket äntligen återgår till någonting som påminner om ursprunget: forna tiders MG-sportbilar. Bara med den skillnaden att de på 2000-talet är eldrivna. Och tillverkas av den kinesiska staten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se