Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Polestar

Billigare instegsmodell av Polestar 2 med en elmotor

Polestar 2 har till dags datum endast funnits med dubbla elmotorer på 408 hästkrafter. Nu lanseras en enklare modell i två utföranden, båda med endast en elmotor som driver framhjulen. En ny batteristorlek tillhör också nyheterna.

Har du intresserat dig för elbilen Polestar 2 har du bara haft ett drivlinealternativ att ta hänsyn till. Sedan försäljningen drog igång i januari 2020 har endast en modellversion med två elmotorer varit tillgänglig. Tillsammans utvecklar de 408 hästkrafter (300 kW) och 660 newtonmeter när de driver var sin hjulaxel. Ingångspriset för denna fyrhjulsdrivna variant ligger på 589 000 kronor (519 000 kronor efter statens bidrag).

Nu presenterar Polestar en billigare instegsmodell i två olika utföranden. Gemensamt för båda är endast en elmotor som driver framhjulen.

– 2021 är året då Polestar 2 verkligen kommer få upp farten, säger Polestars vd Thomas Ingenlath och fortsätter:

– Lanseringsversionen satte ett stabilt fundament för Polestar 2 och nu utökar vi utbudet med ytterligare versioner – där var och en behåller sin unika design, premiumkänsla och underhållande körupplevelse.

1 AV 2
Foto: Polestar
2 AV 2
Foto: Polestar

En motor, kortare räckvidd 

I enklaste utförandet ”Standard range Single motor” har elmotorn en effekt om 224 hästkrafter (165 kW) och maxvrid på 330 newtonmeter. Denna får sin energi från ett batteri på 64 kWh, alltså mindre än det 78 kWh-batteri som finns i fyrhjulsdrivna Polestar 2-varianten.
0-100 km/h går på 7,4 sekunder, betydligt långsammare än de 4,7 sekunder som den 408 hästkrafter starka och fyrhjulsdrivna versionen mäktar med. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln är mellan 42 och 44 mil, klart kortare än de 45-48 mil som 408-hästarsversionen klarar av. Framför allt det mindre batteriet är orsaken till den kortare räckvidden.
Grundpriset för denna enklaste Polestar 2-modellversionen börjar på 489 000 kronor. När staten har betalat tillbaka 70 000 kronor (statlig subvention för elbilar) har man ”bara” betalat 419 000 kronor för bilen.

En motor, längre räckvidd

Det andra utförandet med framhjulsdrift heter ”Long range Single motor”. I denna variant sitter det stora 78 kWh-batteriet som inte bara leder till längre räckvidd utan också till lite extra effekt, nämligen 231 hästkrafter (170 kW). Maxvridet är detsamma – 330 newtonmeter.
0-100 km/h går på 7,4 sekunder även för denna något vassare modellversion. I stället är det räckvidden som är det fina – den ökar till mellan 51,5 och 54 mil enligt WLTP-körcykeln.
Polestar 2 Long range Single motor kostar från 539 000 kronor, det vill säga 50 000 mer än det enklare enmotorsalternativet och 50 000 mindre än tvåmotorsalternativet.
Drar man av de 70 000 kronor som staten bidrar med landar kostnaden på 469 000 kronor.

1 AV 2
Foto: Polestar
2 AV 2
Foto: Polestar

Ny prissättning

Nu kanske du undrar varför Polestars priser är så låga jämfört med tidigare? Det beror på att de olika modellversionerna i grundutförande är mer avskalade än tidigare. Numera får man addera Plus-paketet för 45 000 kronor och Pilot-paketet för 40 000 kronor för att nå upp till samma utrustningsnivå som förr. Det betyder att Polestar 2 Long range Dual motor med Plus- och Pilot-paketen kostar 674 000 kronor i stället för som tidigare 659 000 kronor. Priset har därmed ökat med 15 000 kronor.
Performance-paketet kostar fortfarande 60 000 kronor vilket gör att en nästan (finns fälgar och inredning som gör den ännu dyrare) maxad Polestar 2 Long range Dual Motor Performance kostar 734 000 kronor (tidigare 719 000 kr).
Notera att Performance-paketet endast finns till fyrhjulsdrivna 408-hästarsversionen.

De bilar som Polestar i dag har för omedelbar leverans är 408-hästarsvarianten där Plus- och Pilot-paketen redan är inbakade. Övriga modellversioner, det vill säga tvåmotorsalternativet utan nämnda paket samt de båda enmotorsalternativen kan levereras till kund med start i oktober.

Volvo?

Nu väntar vi bara på att Volvos dyrare syskonmodell XC40 Recharge får samma drivlinealternativ. En framhjulsdriven, elektrisk XC40 med 224 hästkrafter och mindre prislapp än dagens 699 000 kronor skulle helt klart anses vara mer ”folklig”.