Billigare Volvo XC40 Recharge med en elmotor
Nu vill Volvo att det ska bli ekonomiskt lättare att bli ägare av en elbil som pryds av järnmärket, för här är nya instegsversionen av XC40 Recharge med en elmotor och klart lägre prislapp.
I våras släppte Polestar en enklare variant av modellen Polestar 2 med en elmotor som driver framhjulen. Denna enklare variant erbjuds i två olika utförandet, med batteri på antingen 64 eller 78 kWh för att locka med två olika räckviddssiffror. Elmotorns maxeffekt skiljer sig beroende på vilket batteri som stoppats ned i golvkonstruktionen, med lilla batteriet kramas 224 hästkrafter ur elmotorn, med stora 231 hästkrafter.
När Volvo nu kommer med ett motsvarande erbjudande till elbilen XC40 Recharge har man valt en form av kombination av det Polestar erbjuder som instegare. Nya instegsmodellen av XC40 Recharge har en elmotor på 231 hästkrafter som driver framhjulen, energin som denna motor behöver lagras i ett batteripack på 69 kWh. Fyrhjulsdrivna varianten, den som fram till i dag har gått under namnet XC40 Recharge P8 AWD (mer om det längre ned), har ett 78 kWh-batteri.
Mindre batteri betyder allt som oftast kortare räckvidd, så även i fallet med XC40 Recharge. Med en elmotor kommer bilen, enligt WLTP-körcykeln, 40 mil vilket är 1,6 mil kortare än om antalet elmotorer är två (och därmed större batteri).
En elmotor betyder också sämre accelerationsförmåga. 0-100 km/h går på 7,4 sekunder, det vill säga 2,5 sekunder långsammare än för XC40 Recharge med två elmotorer och 408 hästkrafter.
Ytterligare en detalj skiljer sig, och det är förstås priset. Med en elmotor kostar XC40 Recharge från 529 900 kronor vilket är bra mycket mindre än vad ”samma bil” med dubbla elmotorer kostar – 674 900 kronor (kostade tidigare 699 900 kronor).
Och vad gäller namn och modellbeteckningar... Volvo har på senare år blivit mästare på att ändra på modellbeteckningar precis när folket har vant sig vid de aktuella, som alltså blir inaktuella. Nu är det alltså dag igen.
Fyrhjulsdrivna XC40 Recharge med två elmotorer har sedan starten för drygt ett år sedan gått under beteckningen XC40 Recharge P8 AWD. Glöm den beteckningen, för nu heter den XC40 Recharge Twin motor. Borta är alltså både siffror och akronymer.
Det betyder att instegaren med en elmotor heter XC40 Recharge Single motor.
Det logiska hade möjligtvis varit att behålla det tidigare och inarbetare namnet för fyrhjulsdrivna varianten och kallade framhjulsdrivna versionen för exempelvis XC40 Recharge P6 eller kanske XC40 Recharge P5 FWD.
Med nya namngivningen känns det som att Volvo kanske ska ta bort alla B- och T-beteckningen inom kort, exempelvis B4 och T6.
Volvo XC40 Recharge Single motor ska med start i år byggas i både Belgien och i Kina. Modellversionen finns redan för beställning på Volvos sajt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se